تخریب عمدی طاق کلنبوی که ثبت یونسکو است

موردی از تخریب عمدی قسمتی از بافتِ اصلی و تاریخیِ ثبت در یونسکو مشاهده شده که هر چند تازگی ندارد اما در این خصوص علیرغم پیگیری های متعددِ سازمانی و وزارتی متأسفانه فرایند تخریب توسط مالک ادامه داشته است.

همچنین ابراز بی اطلاعی و عدم صدور مجوز از مسئولین محترم میراث در ابتدای کار، و پس از آن همراهی و یکپارچگی مسؤلین محترم میراث در حمایت از مالک جای بسی نگرانی و تعجب دارد…
لذا چند نکته در این مهم حایز اهمیت است که جهت رصد و اطلاع در چند بند ارائه می گردد:

در تصاویر ارسالی عکس های پیش و پس از تخریب طاق کلنبوی یاد شده وجود دارد.

این بنا که بر اساس اظهارات کارشناسان ذیربط مربوط به دوره سلجوقی و یا ساسانی است در منطقه بافت جهانی یزد و در چند قدمی پایگاه میراث فرهنگی استان یزد (خانه شکوهی) قرار دارد و از لحاظ تاریخی و قوانین کشوری و سازمان جهانی یونسکو حائز اهمیت است. همچنین در این بنا قبلا رنگرزی صورت می گرفته و در دوره ای از تاریخِ معاصر محیطی کارگاهی برای نساجی بوده که آثار آن موجود بود.

بر اساس شواهد و تصاویر این بنا چند دهه علیرغم متروکه شدن پابرجا بوده و با کمترین آسیب دیدگی، با یک طاق کلنبوی بسیار باشکوه و سالم پابرجا بوده است.

بر اساس گفته کارشناسان محترم پایگاه میراث یزد، مالک محترم مجوز مرمت نداشته و بعد از تخریب که عامدانه یا در حین تراشیدن عمدی و پاشش آب صورت گرفته، اطراف پی ها و سقف ریزش کرده و تخریب صورت گرفته است.

تصاویر نشان دهنده ی پاشش آب مکرر و خیساندن جوانب مختلف کارگاه تاریخی است. لازم به ذکر است دو سال قبل مشابه همین اتفاق در ملک دیگر همین مالک در بافت ثبت جهانی رخ داد که منجر به سقوط خانه سلجوقی به همراه آسیب به گذر کامل کوچه و قسمتی از خانه همسایه گردید.

متأسفانه کارشناسان محترم میراث مدتی پس از اعلان بی اطلاعی و اعلام عدم دادن مجوز مربوطه، بیانیه ای داردند مبنی بر اینکه هیچ ایرادی ندارد که چنین بنای ارزشمندی با این قدمت و سابقه تخریب شود! به شرط آنکه مثل اول ساخته شود!

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا