نفس‌های کاخ «کیامرث» داراب به شماره افتاد

سیاوش آریا

کاخ تاریخی «کیامرث» در شهر فورگ داراب نفس هایش به شماره افتاده و واپسین روزهای زیست خود را سپری می کند و به تلی از خاک و قلوه سنگ تبدیل شده است.

قصر یا کاخ می نامندش، ولی فرقی نمی کند که چه او را بخوانند هنگامی که صدای فریادهایش را کسی نمی شنود یا نمی خواهد که بشنود. کاخ تاریخی «کیامرث» یا آن گونه که بومی ها می نامند «کیومرث»، دیگری چیزی جز تلی از خاک و قلوه سنگ نیست. بهار سال ۱۳۹۸ خورشیدی بود که باران بخشی از این بنا را فرو ریخت تا هشداری باشد برای مسولان شهری و استانی و میراث فرهنگی. اما این بار هم، همانند همیشه پس از وعده و وعیدها و خبرسازی ها از کنارش گذشتند و آن را رها کردند تا زودتر به ویرانه ای تبدیل شود و از چهره تاریخ و صفحه روزگار حذف، بلکه از شر آن رهایی یابند!

کاخ «کیامرث» یکی از بناهای ارزشمند با معماری ویژه و بی همتای شهر فورگ است در جاده قدیم داراب به بندرعباس. ارزشمندی این بنا از آن جهت است که معماری بنا قابل سنجش با آثار دوره ساسانی و برگرفته از این دوره است. برخی تاریخ ساخت بنا را به دوره صفویه نسبت می دهند. ولی در پرونده ثبتی آن در اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با نام بنایی مربوط به اواخر دوره قاجاریه یاد شده است. کاخ «کیامرث» را خانه ای وابسته به خان های بومی منطقه می دانند که به سبب ویژگی های معماری و ثبت یادمان های تاریخی و فرهنگی به ثبت ملی رسیده و در میان باغ ها و زمین های کشاورزی قرار دارد.

عیسا فولادفر،دوستدار میراث فرهنگی شهر داراب که به تازگی از این یادمان ملی بازدید کرده است به تارنمای فرهنگی مهرگان می گوید:«کاخ کیامرث سال هاست که به حال خود رها شده است و به تلی از خاک و قلوه سنگ و زباله دانی تبدیل شده و نفس هایش به شماره افتاده است.بیشتر بخش های بنا و دیواره ها فرو ریخته و سقف گنبدی شکل کاخ از هم پاشیده است. این یادگار ملی در حال نابودی و حذف کامل است و همان گونه که در سیل بهار ۱۳۹۸ خورشیدی بخشی از آن فرو ریخته بود، با اندک باران زمستانی بی گمان دیگر بخش های آن نیز ریزش خواهد کرد.زیرا در همان سال مسولان میراث فرهنگی وعده دادند که این بنا را مرمت و بازسازی خواهند کرد،ولی آن را به حال خود رها کردند تا به امروز که وضعیت بنا اورژانسی شده و به ویرانه ای تبدیل شده است».

این دوستدار میراث فرهنگی داراب در دنباله سخنانش می گوید: «اگر مسولان هرچه زودتر چاره ای اساسی و بنیادین برای کاخ «کیامرث» نکنند…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا