بیانیه انجمن صنفی روزنامه نگاران استان هرمزگان در خصوص حذف و اعلام جرم علیه خبرنگاران توسط دولت سیزدهم

انجمن صنفی  روزنامه نگاران استان در بیانیه ای با تیتر «بی‌توجهی به رسانه‌ها یأس را بازتولید می‌کند» خواستار بازنگری مسئولان در تعاملات با رسانه ها خاصه رسانه های مستقل و غیر دولتی شد .

در متن این بیانیه آمده است:

تردیدی نیست رسانه ها با انتقال و انتشار اطلاعات ،مبادله افکار و اندیشه ها نقش بسزایی در پیشرفت فرهنگ ، ارتقای آگاهی های عمومی و توسعه تمدن ها دارند .درجهان امروز حتی نظامهای غیر دموکراتیک هم برای حفظ ظاهر به تقویت رسانه های خود پرداخته اند .

هرچند از زمان ظهور کبوتران نامه بر تا کنون که  اینترنت به عنوان رسانه­ تاثیرگذار و فراگیرمرزها را درنوردیده، همواره عده ای ناخشنود از انتقال اطلاعات بوده و تمام همت خویش را برای ایجاد موانع بر سرراه آزادی اطلاعات بکار بسته اند .

اما مانع تراشان درنهایت بازنده عملکرد خود بوده و در مقابل ،جایگاه رسانه در جوامع ارتقا یافته است  .

درحالیکه بر اساس قوانین موضوعه از جمله قانون اساسی و قانون مطبوعات ، آزادی مطبوعات و رسانه ها  محترم شمرده شده است ، متاسفانه در استان هرمزگان به ویژه از زمان استقرار دولت سیزدهم ،نقش و اثر گذاری این حوزه  چندان مورد توجه قرار نگرفته است .

غافل از اینکه بی توجهی به رسانه ها یأس را  در جامعه بازتولید می کند .نوع مواجهه با خبرنگاران و فعالان حوزه رسانه در استان هرمزگان در این بازه زمانی همواره با تنش هایی همراه بوده که نتیجه اش ایجاد  اختلال در تعامل دولت  بارسانه ها ست .

هرچند فعالان صبورانه شرایط را تحمل کرده اند اما ادامه این وضعیت به سود هیچ کس نیست ، و خسران آن متوجه جامعه خواهد شد . 

برخی متولیان بی آنکه به علل و عوامل بپردازند، نسبت به عقب ماندن رسانه های دارای مجوز از قافله رسانه های خارجی ابراز گلایه می کنند .

آیا صدای دلسوزان این حوزه در خصوص لزوم تقویت رسانه ها ، ایجاد فضای نقد بر مبنای قوانین و مقررات ، ضرورت برداشتن تبعیض در انتشار اخبار وحمایت از نخبگانی که سالها در این عرصه بی توقع چشمداشت به رسالت خود عمل کرده و می کنند ، شنیده شد ؟

براستی چه کسانی خواهان ضعیف نگه داشته شدن  رسانه ها  و حذف آنها به بهانه های مختلف از عرصه فعالیت بوده اند  ؟

نتیجه بی اعتنایی ، تبعیض و  حذف  چیزی جز آنچه امروز شاهد آن هستیم ، نیست .

عدم صدور مجوز همراهی برخی خبرنگاران در سفر مسئولان بلند پایه کشوری  به استان ، عدم دعوت از خبرنگاران مطبوعات و رسانه های استان به منظور همراهی در  سفر اخیر رئیس جمهور به شرق هرمزگان ، طرح شکایت علیه فعالان رسانه در مراجع قضایی علیرغم اینکه مطابق عهدنامه مدیران دولت سیزدهم ، (حمایت از رسانه‌ها، خبرنگاران و فعالان فضای مجازی یک اصل اساسی است)، گزین کردن خبرنگاران برای حضور در نشست ها و جلسات استانی ،تشکیل اصحاب توییتری با هدف کمرنگ جلوه دادن نقش رسانه ها در توسعه استان وحضور خبرنگاران سفارشی پایتخت نشین در سمینارها و مراسمات بنگاههای اقتصادی و صنعتی درتضاد با قوانین  و اصول مصرح در باب آزادی مطبوعات و رسانه هاست .

انجمن صنفی  روزنامه نگاران استان هرمزگان ضمن ابراز تأسف از اتخاذ چنین رویه ای ، مصرانه از نماینده عالی دولت در استان و متولیان حوزه رسانه خواستار اقدام عاجل در تغییر رویکردها نسبت به نوع تعامل با رسانه ها  می باشد .

همچنین بر حفظ کرامت خبرنگاران ، عدم تقسیم بندی فعالان این حوزه به خودی و غیر خودی ، رعایت عدالت در توزیع اطلاعات و حمایت از رسانه ها تأکید دارد .

بدیهی است عدم اصلاح رویه های گذشته هرگز مانعی در ایفای رسالت اهالی رسانه ایجاد نخواهد کرد و فعالان این حوزه با عزمی راسخ در راستای توسعه استان هرمزگان ، تحقق خواسته های مشروع و به حق مردم گام بر خواهند داشت.

انجمن صنفی روزنامه نگاران  استان هرمزگان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا