فارس منتظر چه چیزهای دیگری باید باشد؟

هک خبرگزاری فارس که با پایین آمدن این سایت در ساعت ۲۰ و ۴۰ دقیقه روز جمعه 4 آذر 1401 صورت گرفت، با انتشار یک فایل ویدئویی و یک فایل صوتی تداوم پیدا کرد و حالا با انتشار بخشی از بولتن های درونی تهیه شده توسط این خبرگزاری وارد ابعاد جدیدی شده است.

بولتن هایی که خبرگزاری فارس در واقع اصل حمله و طبیعتا وجود آنها را تایید کرد و قوه قضائیه نیز از پیگیری این پرونده هک خبر داد. این اخبار حاکی از اهمیت ماجراست. گروه هکری «بلک ریوارد» مدعی شد که حجم زیادی از اطلاعات را از سرور سایت خبرگزاری فارس به سرقت برده است.

اولین سئوال این بود که آیا این اطلاعات که منتشر میشود، صحت دارد یا ساختگی است؟ تایید خبرگزاری فارس بر این مساله نشان دهنده این است که این می‌توان با ضریب اطمینان مناسبی حدس  زد که فایلها در قالب بولتن داده شده و صحت دارد. اطلاعاتی که گفته می‌شود از فایل صوتی خبرنگاران با یکی از مسئولان سازمان بسیج به دست آمدت نشان دهنده این است که آنها در جلسات درونی چگونه رفتار می کنند و سطح نگرانی های آنها از چه جنسی است. 

خبرگزاری فارس با نوشتن یک رشته توییت، به انتشار فایل بولتن هایی که توسط این سازمان برای یک مقام نظامی آماده شده بود واکنش نشان داده و نوشته بود: «جزوه مربوط به رصد شنیده‌های محافل رسانه‌ای، شایعات فضای مجازی و ادعاهای رسانه‌های بیگانه که امکان صحت‌سنجی آن برای خبرنگاران فارس میسر نبود، جهت بهره‌برداری رسانه‌ای و خنثی‌سازی شایعات آرشیو شده و یا برای آگاهی برخی مسئولان و موثرین ارسال می‌شد.»

در محتوای این بولتن ها اظهارات متفاوتی به مسئولان کشور منتسب می شود که فارس معتقد است آنها شنیده هایی هستند که قابل راستی آزمایی نیست. اما توضیح نمی دهد چطور ممکن است خبرگزاری منتسب به سپاه از قول مقامات عالی نظام مطالبی را در بولتن قرار دهد و نظرات آنها را تبیین کند و درعین حال مدعی باشد که در واقع آنها اطلاعات بی ارزش و شایعات فضای مجازی هستند؟ 

در این رابطه اول به نظر می رسد باید منتظر یک تغییرات اساسی در سطح مدیریتی این خبرگزاری وابسته به نهاد نظامی باشیم. این سایت در شرایطی هک شده که یک سطح بسیار بالا از دسترسی برای آن ایجاد شده است. حتی می توان پیش بینی کرد تا وقتی که سایت از فعالیت بازنیستاده بود، شاید اساسا مسئولان این خبرگزاری از هک شدن سایت خود مطلع نبودند.
 
نکته مهمتر اما این است که فارس در رشته توئیت خود گویی بسیار از آینده واهمه دارد و در این رابطه می نویسد: «همزمان جریان رسانه‌ای این سرویس جاسوسی با اقدامات سخیف و دروغین، ترور شخصیت و تهدید خبرنگاران را در دستور کار قرار داد.»

سئوالی که به وجود می آید این است که آیا این گروه هکری افرادی از این خبرگزاری را «تهدید به افشای اطلاعات» کرده و از آنها درخواستی داشته است؟ آیا نظیر آن فیلمی که منتشر شد، بازهم وجود دارد و همین مساله ممکن است پاشنه آشیل ورود هکرها به مجموعه باشد؟ چه اطلاعات دیگری به دست هکرها افتاد است؟ در صورتی که فایل های ضبط شده صدا و تصویر در اختیار هکرها قرار گرفته باشد، باید منتظر انتشار چه اطلاعات محرمانه  دیگری بود؟ 

سئوال اساسی تر اینکه: چه کسی مسئولیت پاسخگویی در مورد انتشار این بولتن ها را برعهده دارد؟ آیا قوه قضائیه می تواند به شکایت کسانی که علیه آنها در این بولتن ها جوسازی صورت گرفته رسیدگی کند؟

منبع: امتداد
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا