نیویورک‌تایمز: صدها معترض ایران نابینا شده‌اند؛ هشدار ۲۳۰ چشم‌پزشک

نیویورک تایمز در گزارشی از صدها معترضی نوشته که در جریان سرکوب اعتراضات ایران از فاصله نزدیک هدف قرار گرفته‌اند و چشمان آنها بر اثر اصابت گلوله‌های فلزی و پلاستیکی نابینا شده است.

به سبب عدم دسترسی به ایران و قطع اینترنت عملا آمار دقیقی از افرادی که در اعتراضات نابینا شده‌اند وجود ندارد. اما نیویورک تایمز با بررسی شواهد پزشکی، شهادت معترضان، اعضای خانواده افراد مجروح و گزارش نهادهای حقوق بشری توانسته صدها مورد از قربانیانی که چشمشان هدف قرار گرفته را تایید کند.
چشم پزشکان سه بیمارستان بزرگ تهران -فارابی، رسول‌ اکرم و لبافی‌نژاد – تخمین زدند که از زمان شروع اعتراضات در مجموع بیش از ۵۰۰ بیمار را پذیرش کرده‌اند که چشم‌هایشان به شدت آسیب دیده بود.
پزشکان در استان کردستان نیز تخمین زد‌ه‌اند که حداقل ۸۰ نفر را پذیرش کرده‌اند که چشمانشان مجروح شده بود.
بنابر این گزارش، بسیاری از قطعات فلزی یا لاستیکی هنوز در سر مجروحان باقی مانده است.
برخی از مجروحان یا نابینا شده یا صدماتی جبران ناپذیر دیده‌اند.
محرومیت از درمان و نامه اعتراضی ۲۳۰ چشم‌پزشک
در ایران، معترضان از مراجعه به بیمارستان به ویژه بیمارستان‌های دولتی پرهیز می‌کنند و این موضوع تعیین آمار دقیق را دشوار کرده است.
در واقع به سبب گشت‌زنی و حضور نیروهای امنیتی در بیمارستان‌های دولتی و کلینیک‌ها، بسیاری از معترضان یا پس از درمان، بازداشت و یا اساسا از امکان درمان محروم می‌شوند.
یک وکیل ایرانی که وکالت معترضان را برعهده دارد، می‌گوید که هشت نفر از موکلانش در بیمارستان‌ها دستگیر شده‌اند.
در گزارش نیویورک تایمز به یک معترض ۱۸ ساله اشاره شده که بر اثر شلیک، هر دو چشمش را از دست داده و پدرش در یک فایل صوتی به یکی از نهادهای حقوق بشر ناظر بر وضعیت کردستان گفته توان پرداخت هزینه‌ شش عمل‌ جراحی او را نداشته است.
معترض ۲۲ ساله دیگری نیز در این اعتراضات بینایی خود را به طور کامل از دست داده است.
نیویورک تایمز به یک گروه خصوصی واتس‌آپ اشاره کرده است که در آن پزشکان ایرانی جهت دریافت مشاوره لازم برای کمک به معترضان مجروح با یکدیگر گفتگو می‌کنند و پرونده‌ها را به اشتراک می‌گذارند.
بنابر گزارش نیویورک تایمز، تصاویری که درون این گروه واتس‌آپی به اشتراک گذاشته شده بسیار «دلخراش و مهلک» است.
نیوریورک تایمز همچنین به نامه بیش از ۲۳۰ چشم پزشک ایرانی اشاره کرده است که با امضای متنی مشترک در هفته جاری از دکتر محمود جباروند، رئیس انجمن چشم‌پزشکی ایران خواسته‌اند «عواقب جبران‌ناپذیر چنین آسیب‌های شدیدی» را به اطلاع دولت برساند.
پیشتر، جامعه پزشکان ایران با انتشار بیانیه از حضور نیروهای امنیتی در بیمارستان و اختلال در روند درمان انتقاد کرده بودند.
بیش از دو ماه است که در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، اعتراضات سراسری ایران را فرا گرفته است. در جریان این اعتراضات دستکم ۱۴ هزار نفر تا کنون بازداشت و بیش از ۳۴۰ نفر از جمله ده‌ها کودک کشته شده‌اند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا