رهاشدگی سیم های برق در بازار تاریخی وکیل شیراز، بمبی که هر لحظه منفجر خواهد شد

سیاوش آریا

سیم ها و کابل های برق در بازار تاریخی وکیل الرعایای شیراز به حال خود رها شده و هرکدام رو به سویی دارند و هشدارهای کنشگران و کارشناسان میراث فرهنگی تا کنون به جایی نرسیده است.

وضعیت تاسیسات برق در بازار وکیل شیراز به گونه ای بسیار خطرناک کارگذاری شده است و حکم بمبی را دارد که هر لحظه امکان منفجر شدن و بروز فاجعه ای را دارد. با این همه، مسولان شهری و فرهنگی استان به ویژه متولی آثار تاریخی یعنی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از کنار این موضوع مهم به سادگی گذشته و آن را نزدیک یک دهه است به حال خود رها کرده اند. از سویی، سازمان آتش نشانی بارها در این باره هشدار داده و گزارش هایی را از وضعیت نابهنجار و در هم و برهم سیم و کابل های برق را در روزنامه ها منتشر کرده است. با این همه، مسولان شهری را گوش شنوایی نیست و گویا تا رخ دادن فاجعه یا حادثه ای خطرناک همگی به تماشا و نظاره نشسته اند!

با این همه،فروشگاه داران و کاسبان بازار یا به گفته ای بازاریان با گلایه از وضعیت موجود خواستار رسیدگی هرچه زودتر به موضوع تاسیسات برق شده اند.آن ها می گویند حتا از زیر زمین نیز کانال هایی را کنده و آماده کرده اند و حاضر هستند با هزینه خود و با همکاری دستگاه های مربوطه سیم های برق و تلفن را از زیر زمین رد کنند تا هم از بروز حادثه پیشگیری شود و هم ریخت و نمای بازار از وضعیت ناخوشایند و زشت و البته خطرناک کنونی بیرون آید.اما مسولان هیچ گونه همکاری با بازاریان نداشته و به گفته بازاریان میراث فرهنگی اجازه کار را به آن ها نمی دهد و می گوید که باید زیر نظر میراث فرهنگی کار انجام شود،ولی این اداره خودش حاضر نیست پای کار بیاید و دیگر مسولان شهری نیزخود را کنار کشیده اند.

به هر روی،بیش از ۱۰ سال است که وضعیت تاسیسات برق دربازار وکیل بی سرانجام مانده و ادامه روند موجود آن را با خطری جدی روبروکرده است.

چندی پیش بودکه یکی از فروشگاه های بازار تاریخی وکیل شیراز آتش گرفت واگر حضور به موقع آتش نشانان نبود،فاجعه ای بزرگ و جبران ناپذیر رقم می خورد.

هم اینک باید دید با وجود همه هشدارهای کنشگران میراث فرهنگی و رخداد روی داده در بازارتاریخی شیراز،آیا باز هم مسولان شهری از کنار این موضوع مهم به سادگی خواهند گذشت؟مسأله ای که گذشت زمان و آینده آن را روشن خواهد کرد.

بازار وکیل شیراز از آن دوره زندیه و به فرمان کریمخان زند ساخته شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا