آتش سوزی در بازار تاریخی وکیل شیراز، خطری که جدی گرفته نشد

سیاوش آریا

بازار وکیل الرعایای شیراز که از آن به عنوان پهن ترین بازار تاریخی کشور و چشم و چراغ یادمان های فرهنگی و تاریخی شهرستان شیراز و سرزمین پارس یاد می کنند، شامگاه یکشنبه هشتم آبان ماه در پی نادانی و سهل انگاری یکی از فروشگاه داران راسته جنوبی به هنگام جوشکاری و تعمیر ساختمان در آتش سوخت و آن فروشگاه آسیب جدی دید. اما خوشبختانه با ورود فوری و به هنگام آتش نشانان زحمت کش از سرایت به دیگر فروشگاه ها پیشگیری شد. ولی شوربختانه آثار ناشی از آن که سیاهی و به جا مانده دوده آتش است سراسر تاق های ضربی (عرق چین) و سقف بازار را تا انتهای بازار پوشاند و تیره کرد و چهره زشت و ناخوشایندی را برجای گذاشت.
به گزارش تارنمای فرهنگی مهرگان،بازاروکیل شیراز که از آن دوره زندیه است به فرمان کریمخان زند ساخته شده و در تاریخ ۱۷ تیرماه ۱۳۵۱خورشیدی با شماره ۹۲۴ به ثبت ملی رسیده است.همچنین این بازار به همراه دیگر آثار تاریخی دوره زندیه(ارگ کریمخانی، موزه پارس، گرمابه و مسجد وکیل و ..)در فهرست موقت سازمان جهانی یونسکو قرار دارد که مانع اصلی آن،ارتفاع غیرمجاز هتل آسمان در خیابان رودکی شیراز است که سال های سال است بلاتکلیف مانده و میان دستگاه های گوناگون پاسکاری می شود!با این همه،وضعیت بازارتاریخی و ملی وکیل شیراز مناسب نیست و بیش از یک دهه است که کنشگران و کارشناسان میراث فرهنگی درباره خطرهای موجود از جمله سیستم برق کشی بازار هشدار می دهند،ولی شوربختانه مدیریت شهری و مسولان فرهنگی به ویژه اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی نه تنها هشدارها را جدی نگرفته اند،بلکه به سادگی از کنار آن ها می گذرند.
هنوز تجربه تلخ بازارجهانی تبریز که در آتش نابخردی سوخت از یادها نرفته است و روشن نیست که تا به کی مسولان شهری دست روی دست گذاشته و از مسولیت خویش شانه خالی می کنند.
نگارنده دربازدید میدانی روز گذشته و درگفتگو با فروشگاه داران و کاسبان بازار ، ابعاد گوناگون این آتش سوزی و خطرهای موجود را بررسی کرده است. به گفته فروشگاه داران، آتش سوزی در ساعت ۱۰:۵۰ شامگاه هشتم آبان ماه و در پی نادانی و سهل انگاری فروشگاه پارچه و ملحفه فروشی در پی جوشکاری درون فروشگاه رخ داده است و جرقه سیم جوش ها روی پارچه و ملحفه و چادرها افتاده و زود شعله ور شده است.نکته مهم این است که خوشبختانه در زمان تعطیلی بازار بوده و آتش نشانی هم به سرعت وارد عمل شده و از وقوع فاجعه ای بزرگ پیشگیری کرده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا