هشدار مدیرعامل انجمن دیده‌بانان میراث‌ کرمان: اصالت تاریخی روستای بهرامجرد در خطر است/هرچه زودتر از مداخلات غیراصولی در روستا جلوگیری شود

اصالت روستای تاریخی بهرامجرد در شهرستان بردسیر مورد تهدید قرار گرفته است.

امید ابراهیمی فعال میراث‌فرهنگی و مدیرعامل انجمن دیده‌بانان میراث‌ کرمان با اعلام این خبر به فردای‌کرمان گفت: «در این روستا، طرح جداره‌سازی و بهسازی با اعتبارات بنیاد مسکن در حال انجام است که اصالت و هویت تاریخی این روستا را نشانه گرفته است».

وی افزود: «بهرامجرد بافت تاریخی منسجم، برج و خانه‌های تاریخی، حمام و تمامی عناصر شاخص یک روستا را دارد اما طرح فعلی به این ویژگی‌ها بی‌توجه است».

به گفتۀ ابراهیمی، اجرای پوستۀ آجری بر روی پوستۀ اصلی روستا، جداره‌سازی غیرضروری بر روی بدنۀ اصیل بافت، استفاده از مصالح ناهمگون با اقلیم روستا و انجام مرمت غیراصولی با کشیدن پلاستر سیمان بر روی بدنۀ کاهگلی از جمله برخی اقداماتی است که هویت تاریخی بهرامجرد را به خطر انداخته است.

وی اظهار کرد: «آن‌طور که شنیده‌ام، این طرح متاسفانه توسط نماینده میراث‌فرهنگی در تهران تایید شده که به نظر می‌رسد بهرامجرد را نمی‌شناخته است».

بهرامجرد ابراهیمی تاکید کرد که طرح فعلی باید هرچه زودتر متوقف شود و مورد بازنگری قرار گیرد.

وی دوشنبه ۹ آبان‌ماه در گفت‌وگو با فردای‌کرمان در ادامۀ این توضیحات یادآور شد: «بهرامجرد از معدود روستاهای تاریخی در استان است که بافتی نسبتا سالم دارد و برای حفظ آن باید از مداخلات غیراصولی جلوگیری شود».

مدیرعامل انجمن دیده‌بانان میراث‌ کرمان اظهار کرد: «طرح‌های بهسازی و جداره‌سازی روستاهای تاریخی اقدامی مطلوب است و باید گسترش هم پیدا کند اما در حین تهیه و اجرای چنین طرح‌هایی، باید به جزئیات و ضوابط فنی اصولی میراث‌فرهنگی و روستاهای تاریخی نیز توجه شود تا به اصالت و هویت این مناطق خدشه‌ای وارد نشود».

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا