‍ بی اهمیتی وارثان میراث قره گوزلو ها به حفظ عمارت اربابی روستای سنگستان همدان

دهیار روستای سنگستان همدان از حال ناخوش عمارت اربابی این روستا خبر داد و گفت: عمارت اربابی «سنگستان» در حال تخریب است و مالک عمارت میلی به حفظ بنا ندارد.

رضا نعمتی‌آسا با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی نیز برای این بنا هیچ ‌کاری نمی‌کند، افزود: عمارت بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و با وجود ویژگی‌های منحصربفرد مانند تزئینات معماری تاکنون به ثبت ملی نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه قسمت زیادی از تزئینات وابسته به معماری بنا از بین رفته یا در حال تخریب است، تصریح کرد: سال‌های قبل میراث فرهنگی برای ثبت ملی بنا اقداماتی را انجام داد اما این موضوع ادامه پیدا نکرد.

دهیار روستای سنگستان ادامه داد: ثبت ملی، حفظ، مرمت و تغییر کاربری  می‌تواند این عمارت را به یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری استان همدان تبدیل کرده و علاوه بر حفظ بنا باعث رونق گردشگری در روستای سنگستان شود.

نعمتی‌آسا با بیان اینکه سال‌های قبل برای تغییر کاربری بنا یک سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرد اما به نتیجه نرسید، مطرح کرد: براساس قانون، کار دهیار شناسایی و معرفی بناهای تاریخی است و میراث فرهنگی و مالک شخصی باید برای حفظ آن تلاش کنند اما در مورد عمارت اربابی این اتفاق نیفتاده است.

وی در پایان گفت: عمارت اربابی سنگستان علاوه بر اینکه یک جاذبه تاریخی کم نظیر است، سه درختان چنار کهنسال نیز دارد که جزء میراث طبیعی محسوب می‌شوند که رها شده و هر روز بیش از قبل تخریب می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا