هرمزگان منابع انسانی توانمند دارد

نیازی به واردات مدیر نیست! چرا کسی به غیر از محسن خاکی نهاد و حبیب بهادری از ستاد آیت الله رییسی در استانداری پستی ندارد؟!

حسن عباسی: انتصاب دکتر حسین فرشیدی به عنوان معاون وزیر بهداشت و مهندس بهرمن در شهرداری تهران هر چند انتظارات حداقلی مردم این خطه را بر آورده نکرده ، اما بارقه امید را در دل هرمزگانی‌ها روشن کرد .

همواره با تغییر دولت‌ها در نظام جمهوری اسلامی تحولات مدیریتی در سطوح مختلف (کلان تا خرد ) صورت می‌پذیرد. طبیعتاً در این بازه زمانی نمایندگان ، کنشگران اجتماعی ، احزاب و تشکل‌های اثرگذار تلاش می‌کنند حداکثر بهره را از این دوره در راستای انتصاب نیروهای بومی با چانه‌زنی و افزایش برد تبلیغاتی ببرند .

دولت سیزدهم و شعار  بومی گزینی

انتظار از دولت سیزدهم در هرمزگان این بود که در انتصابات استانی و البته بکارگیری نیروهای توانمند استان در مدیریت‌های کلان کشور نگاه مطلوبی داشته باشد.

استانی که به اذعان همگان نقش کلیدی در تأمین نیازهای کشور و تقویت اقتصاد ملی دارد. به‌عبارت روشن‌تر همه دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بلااستثناء بر استراتژیک بودن هرمزگان صحه گذاشته و می‌گذارند.

اما در استفاده از نیروهای مستعد مدیریتی هنوز انتظارات مردم این خطه برآورده نشده است. هر چند در دولت سیزدهم انتصاب بومیان در رأس دستگاه‌های اجرایی قابل قبول است، اما در انتصاب نماینده عالی دولت ، مدیران صنایع و شرکت‌های دولتی ، مناطق آزاد و ویژه و برخی دستگاه‌ها و نهادها هرمزگانی‌ها مورد اعتماد قرار نگرفته‌اند و با نقطه مطلوب فاصله دارد. 

نقش نیروهای ستادی
 
یک رویه مرسوم و جاری در ادوار مختلف این بوده که نیروهای توانمند ستادی منتخب مردم (رئیس جمهور) در اداره استان‌ها نقش آفرینی می‌کنند. در واقع ستاد تبلیغات انتخاباتی در تعیین مدیران به عنوان مشاور دولت در کنار دیگر ارکان اثرگذار در انتصابات نقش ایفا می‌کند. در این دوره هر چند رئیس جمهور در دیدار با مدیران رسانه‌ها به صراحت تأکید کرد: نسبت به احدی در رابطه با آینده بدهکار نخواهیم بود و کسی حق سهم‌خواهی در این زمینه را ندارد اما در ستاد مرکزی بیشتر فعالان در پست‌های مدیریتی گماشته و منصوب شدند ولی در سطح مدیران ستاد در استان هرمزگان کمترین نیروها در مسئولیت‌های ادارات کل و ستادی ایفای نقش می‌کنند.

البته عدم بکار گیری نیروهای ستادی در هرمزگان ریشه در تاریخ دارد و در ادوار گذشته هم هرمزگانی‌ها، پاسخ مناسبی از تلاش خود در به قدرت رسیدن روسای جمهور دریافت نکرده‌اند و مرحوم جادری از خوزستان و همتی از ایلام سکاندار استان شدند و رییس و دبیر ستاد در حد مشاوره و یا هیأت مدیره سازمان همیاری شهرداری نقش داشتند که به نوعی عدم اعتماد به منابع انسانی توانمند هرمزگان تلقی می‌شد.

به اذعان مهندس دوستی استاندار هرمزگان، از بین معاونین و مدیران کل استانداری محسن خاکی نهاد گزینه ستادی است. جوانی که دبیری ستاد دکتر رئیسی را برعهده داشت و مورد حمایت نماینده حضرت آقاست. وی به سرعت توانست حکم معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری را اخذ نماید. در کنار افزایش ارتباط وی با مردم ، صراحت در گفتار، مقابله با هر نوع رانت (در استخدام ، اشتغال جوانان در صنایع و شرکت‌ها) و محاسن اخلاقی، رفتاری و دانش مدیریتی در حوزه مسئولیتش نشان می‌دهد که نیروهای بومی اگر مورد اعتماد واقع شوند می‌توانند کشتی مدیریت استان را به ساحل آرامش برسانند. در کنار وی حبیب بهادری نیز در ستاد رییسی مسوولیت یکی از کمیته‌ها را بر عهده داشته و در استانداری مسوولیت بازرسی را به کارنامه کاری‌اش اضافه کرده است. جوانی مذهبی که فعالیت‌های مردمی وی بر اجرایی و سیاسی آن می‌چربد. بنابراین به غیر از «محسن خاکی نهاد» و «حبیب بهادری» ، پست شاخص و مهم دیگری به فعالان ستاد آیت الله رییسی در هرمزگان داده نشد.

هرمزگان مدیران وارداتی نمی‌خواهد

متأسفانه گاهی برخی اقدامات نه تنها امیدوار کننده نیست که توهین به مردم و ظرفیت‌های انسانی این خطه محسوب می‌شود. روی سخن با طیف خاص سیاسی نیست. همیشه هرمزگان مظلوم واقع شده و نیروهای توانمند در این استان مورد کم لطفی و کم توجهی قرار می‌گیرند.

براستی این استان در بین نیروهای تحصیلکرده ، سرشار از انرژی برای خدمت ، متخصص و متعهد ، نیروی توانمند ندارد که از فلان پایگاه بسیج یا فلان تشکل سیاسی افرادی با کارنامه‌ای مبهم صندلی مدیریت را در استان تصاحب کنند و هرمزگانی‌ها هزینه‌های زیادی نسبت به نیروی بومی متحمل شوند.

قطعاً مردم از دولتی که با شعار ایران قوی کارش را آغاز کرده و قوه مجریه‌ای که محور فعالیتش را توسعه عدالت اعلان نموده انتظار بیشتری دارند. ایران قوی با استفاده از همه ظرفیت‌های انسانی محقق می‌شود.
توسعه عدالت با  بهره‌گیری عادلانه از منابع انسانی مناطق مختلف کشور در تصدی امور ترویج خواهد شد.

باید پذیرفت که هرمزگانی‌ها مدیران وارداتی را نمی‌فهمند همانطور که این دسته از مدیران مردم این استان را نمی‌فهمند. هنوز زمان زیادی از دولت سیزدهم نگذشته است و می‌توان با اعتماد به جوانان که حالا تجربه مدیریتی را در کارنامه دارند ، نتیجه مطلوبش را درک و دریافت کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا