تحریم مراسم روز جهانی عصای سفید به نشانه اعلام همبستگی و همدردی با مردم ایران

بیانیه کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت به مناسبت پانزده اکتبر روز جهانی ایمنی عصای سفید

پانزدهم اکتبر ۲۰۲۲ روزی نام آشنا در تقویم جهانی برای افراد دارای معلولیت بینایی در سراسر گیتی است.روزی که با نام ایمنی عصای سفید نام‌گذاری شده است تا یادآور حقوق میلیون‌ها شهروند نابینا و کم‌بینا باشد که در معرض تبعیض‌های متعدد در زندگی روزمره خویش‌اند.

به طور طبیعی می‌بایست افراد دارای معلولیت این روز را گرامی بدارند؛ حقوق و مطالبات بر زمین مانده خود را فریاد بزنند؛ از طریق برنامه‌های متنوع صدای خود را به گوش کسانی برسانند که آنان را فراموش کرده‌اند؛ و …

اما پانزدهم اکتبر امسال که مصادف است با ۲۳ مهر برای ایرانیان دارای معلولیت بینایی حکایت متفاوتی دارد که در غم از دست دادن هموطنان خود هستند که در حوادث ناگوار اخیر و در پی کشته شدن مهسا (ژینا) امینی به وقوع پیوست.

اعتراضات مدنی که با خشونت همراه شده و علاوه بر جان باختن تعدادی از هموطنان، طبق خبرها و گزارش‌های دریافتی تعداد نیز مصدوم و معلول شده‌اند که در این میان آسیب‌ها و معلولیت‌های بینایی بیش از همه به گوش می‌رسد. موضوعی که به جهت افزایش افراد دارای معلولیت نگرانی‌های بسیاری را دامن می‌زند. این در حالی است که شهروندان دارای معلولیت ایرانی با چالش‌ها و موانع محیطی بسیاری در زندگی روزمره خویش مواجه‌اند.

بایسته است تا ضمن شناسایی افرادی که در اعتراضات و حوادث اخیر بینایی خود را از دست داده‌اند، آنها را به کمک انجمن‌ها و افراد متخصص در مسیر توانبخشی اولیه قرار داد چرا که در روزهای اولیه پس از معلولیت دریافت خدمات توانبخشی و جهت‌یابی و تحرک به منظور بازگشت به زندگی اولیه بسیار ضروری است.

کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت ضمن تاکید بر مطالبات قانونی ملت در مسیر اعتراضات مدنی و تاکید بر ضرورت توانبخشی افرادی که در این مسیر دارای معلولیت بینایی شده‌اند؛ خاطر نشان می‌سازد که در شرایط کنونی برگزاری هر مراسم و برنامه‌ای به مناسبت روز جهانی عصای سفید را به نشانه همدردی با جان باختگان و داغ دیدگان تحریم می‌کند.

باشد که با بازگشت آرامش به جامعه پانزده اکتبر دیگری را در کنار هم گرامی بداریم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا