قهرمانان شاهنامه در موزه پارس شیراز، ایستاده می میرند!

سیاوش آریا

قهرمانان و پهلوانان شاهنامه فردوسی که پیکره آن ها بر روی سنگ تراشیده شده و در حیاط موزه پارس یا عمارت کلاه فرنگی شیراز قرار دارند، بر اثر بی توجهی و فراموشی و رخنه عوامل طبیعی همانند باد و باران و آفتاب و عوامل بیولوژیکی (گل سنگ ها) ایستاده می میرند.

در حیاط موزه پارس که به باغ نظر نیز نامدار است نگاره هایی از قهرمانان و پهلوانان نامدار در شاهنامه فردوسی بر روی سنگ تراشیده شده که در اصل سنگ های ازاره کاخ خورشید بوده که در دهه ۸۰ خورشیدی از اداره آموزش و پرورش به نزدیک ترین مکان موجود یعنی موزه پارس جا به جا شده و با داربست هایی در انتهای حیاط موزه نصب شده است که در زمان خود کاری مناسب بوده و برای نجات بخشی این سنگ های ازاره ها صورت گرفته است. اما هم اینک این شیوه نگهداری مناسب نیست و نیازمند کار کارشناسی و نصب سایه بانی با استاندارهای فراملی (بین المللی) بر پایه منشورهای حفاظت و مرمت جهانی است که هم از رخنه عوامل طبیعی همانند باد و باران و آفتاب پیشگیری کند و هم چشم انداز (منظر بصری) آن را خدشه دار نکند.

همچنین این سنگ نگاره ها در کنار درختان و گل ها و گیاهان قرار گرفته که با آب دادن به درختان، به زیر پوسته سنگ ها رخنه کرده و سبب پوسیدگی و فرسودگی سنگ نگاره ها می شود که با نگاهی دقیق و ریزبینانه می توان به اثرات سو و زیان بار این کار پی برد. از همین روی، بایسته است تا مکان سنگ نگاره ها در بخش دیگری از حیاط موزه جانمایی شود یا با درختان و گیاهان و گل ها فاصله مناسبی داشته باشد تا از رخنه گیاهان پیشگیری شود.

گذشت زمان و رخنه عوامل نام برده، انگیزه ای شده است تا پایین سنگ نگاره ها پوسیده و فرسوده شده و در بخش هایی به گونه کامل آسیب ببیند. از سویی، بر روی خود نقش و نگاره های پهلوانان و قهرمانان شاهنامه فردوسی اثرات آسیب ها به روشنی آشکار و نمایان است.

سنگ های ازاره کاخ خورشید که نگاره و نقش قهرمانان شاهنامه فردوسی بر روی آن ها تراشیده شده، نیازمند رسیدگی فوری و نگاه مسولانه و دلسوزانه مدیران میراث فرهنگی استان و درک شرایط موجود است. کاش گوشه چشمی به آن ها داشته باشیم و به دست فراموشی نسپاریمش.

نگذاریم قهرمانان شاهنامه فردوسی که در هیچ کجای ایران نمونه های سنگی آن وجود ندارد، ایستاده بمیرند.
کاخ خورشید که چسبیده به کاخ همایونی بوده و روبروی ارگ کریم خان زند قرار داشته، از آن دوره قاجاریه بوده که به یکی از پسران فتحعلی شاه تعلق داشته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا