معاونت میراث فرهنگی پاسخ دهد؛ آیا سردر باغ ایلخانی شیراز تخریب شده است؟!

پیامی به دست میراث‌باشی رسیده با این مضمون که هم اینک دربافت تاریخی شیراز،کوچه زغالی‌ها با لودر به جان سردر باغ ایلخانی افتاده و آنرا نابود کرده و درون آن در حال خاکبرداری هستند اگر دلسوز هستید به داد آن برسید، با وجود ماموران عکاسی امکان‌پذیر نیست.»

تاسفانه  به دلیل شرایط فیلترینگ این پیام امروز دیده شده و تا لحظه انتشار خبر امکان تماس با معاون میراث استان فارس میسر نشده است.

تصاویر موجود در اینترنت از باغ ایلخانی امکان تخریب سردر آن و گودبرداری را تعجب‌برانگیز و مساله‌دار می‌کند چرا که اثر یک بنای فاخر است . از سویی پیش‌تر صحبت از مرمت مجموعه بوده است.

با این وجود گفته می‌شود این باغ ۷ هزار متری ظاهرا چندین عمارت و سردر دارد و بعید نیست یکی از آنها را تخریب کرده باشند.

۱. دفتر بناها، محوطه‌ها و بافت‌ها پیگیر باشد دقیقا چه اثری در کوچه زغالی‌ها تخریب شده؟!

۲. آیا مجوز میراث داشته؟در پیگیری‌ها برخی عنوان می‌کنند دو سال پیش شهرداری برای تخریب سردر استعلام گرفته و میراث فرهنگی مخالفت خود را اعلام کرده است. در این صورت آیا پس از دو سال سردر به یکباره از تاریخی بودن استعفا داده و قابلیت تخریب پیدا کرده و یا این که این کار بدون مجوز میراث فرهنگی انجام شده است؟

۳. به دلیل فیلترینگ امکان گرفتن عکس و فیلم نبوده مضاف بر این که تعداد زیادی مامور شهرداری در محل حضور داشته‌اند، همچنین میراث‌باشی هنوز نتوانسته یک مسئول یا کارشناس در شیراز پیدا کند که از صحت و سقم ماجرا مطلع باشد، بنابراین چون امکان بررسی بیشتر نیست، معاونت میراث فرهنگی کل کشور و خبرگزاری میراث‌آریا شفاف‌سازی کند که آیا در این محدوده( سنگ سیاه و کوچه زغالی) دیروز پنجشنبه ۲۸ مهرماه۱۴۰۱ سردر اثری ثبت ملی یا واجد ارزش تخریب شده یا نه و در صورت صحت چرا معاونت میراث شیراز و مدیر بافت تاریخی شیراز و یگان حفاظت جلو این اقدام را نگرفتند و همچنین ایا داخل اثر مشغول گودبرداری هستند؟ چرا؟
 
باغ ایلخانی از بناهای محمد قلی خان، ایلخان قشقایی است. این باغ یکی از فضاهای سبز دوره قاجاریه است که ساختمان کهنسال و عمارت قدیمی و دیدنی دارد. در این باغ نیز یک عمارت کلاه فرنگی وجود دارد.

در حال حاضر، قسمت غربى باغ که عمارت اصلى در آن واقع شده، به صورت قدیمى باقى مانده و ۳۵۰۰ مترمربع مساحت دارد. در قسمت شرقى آن نیز باغچه‌اى به مساحت ۳۰۰۰ مترمربع وجود دارد که عمارت کلاه‌فرنگى در محوطهٔ آن واقع شده است.

این باغ و بنای ثبت ملی در خیابان لطفعلی خان زند، بلوار دستغیب، کوچه سنگ سیاه، نزدیک بقعه بی بی دختران قرار دارد.

کوچه زغالی‌ها هم کوچه‌ای قدیمی و باریک نزدیک چهارراه مشیر است که محله سنگ سیاه راه دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا