تخریب خانه «قافله‌باشی» آغازی برای طرح «انصاری شرقی» است؟

طرح خیابان «انصاری شرقی» در قزوین درحالی‌که بیش از سه سال است متوقف شده، اما همچنان نگرانی‌ برای اجرای آن وجود دارد. به تازگی در نزدیکی این طرح، خانه‌ای به نام «قافله‌باشی» را تخریب کردند و حال این پرسش مطرح است این تخریب شروعی برای طرح «انصاری شرقی» است؟

سعید زارع‌پور، کنشگر میراث‌ فرهنگی قزوین درباره تخریب خانه «قافله‌باشی» به ایسنا گفت: خانه‌ای که تخریب شده است در محدوده‌ای که به کوچه قافله‌باشی معروف است، قرار دارد و هنوز بخشی از آن باقی مانده است. گویا تملک این خانه با شهرداری قزوین بوده و تخریب هم توسط این سازمان انجام شده است.

او با اشاره به نکاتی که درباره تخریب این خانه مطرح است، افزود: انتهای کوچه قافله‌باشی بافت زنده و سالمی بود که آن‌جا را هم به خاطر طرح «انصاری شرقی» تخریب کردند و بعد از توقف این طرح، به پارکینگ تبدیل شد. همچنین با تخریب این خانه، دو دهنه مغازه هم در امتداد آن تخریب شد.

زارع‌پور همچنین گفت: در محدوده خانه‌ای که به تازگی تخریب شده و محدوده خانه «حکیم افضل» و فضای آرامگاه «چهل‌دختران» یا «چهل‌تنان» (آرامگاه شاهزادگان صفوی که درحال حاضر اثری از آرامگاه وجود ندارد و فقط محوطه‌ به این نام شناخته می‌شود) قرار است پارکینگ ساخته شود. با این اوصاف این پرسش مطرح می‌شود، وقتی انتهای کوچه قافله‌باشی را به پارکینگ اختصاص داده‌اند، چه نیازی است که به موازات این کوچه، دو دهنه مغازه را تخریب کنند و در امتداد مغازه‌ها به خانه‌ای برسند که به تازگی تخریب کرده‌اند تا دوباره پارکینگی ایجاد شود؟

این کنشگر میراث‌ فرهنگی در قزوین درباره نگرانی‌هایی که از تخریب این خانه برای شروع طرح انصاری شرقی وجود دارد، بیان کرد: اگر بخواهیم به طور دقیق این اقدام را بررسی کنیم، خانه تخریب‌شده نقش مستقیمی در طرح «انصاری شرقی» ندارد، اما نگرانی درباره شروع طرح انصاری شرقی کاملا وجود دارد. از طرفی، ممکن است این فضا مدتی پارکینگ شود و بعد کاربری دیگری به آن داده شود که با بافت تاریخی در تناقض باشد؛ چراکه دقیقا روبروی دولتخانه صفوی و مجموعه عالی قاپو قرار گرفته است.

او در ادامه گفت: درباره تخریب این خانه به مدیر روابط عمومی شهرداری پیام دادم و پرسیدم که آیا این تخریب با طرح انصاری شرقی مرتبط است؟ و ایشان ابراز بی‌اطلاعی کردند. این در نوع خودش جالب است که مدیر روابط عمومی شهرداری در این باره بی‌اطلاع باشد. درباره تخریب‌های جدید شهر قزوین، پرسش دیگری مطرح است که آیا این تخریب‌ها به سفر آخر وزیر میراث‌ فرهنگی به قزوین و تنفیذ اختیار درباره بافت تاریخی قزوین به اداره کل میراث‌ فرهنگی قزوین مربوط است یا خیر؟

عزت‌الله ضرغامی ـ ویز میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ در سفری که به قزوین داشت، گفته بود:آثار تاریخی، مانع توسعه نیست، بلکه مقوّم توسعه است؛ زیرا پیشرفته‌ترین مهندسین از دیدن تکنولوژی آثار تاریخی متحیّر می‌مانند و بسیاری از سازه‌های تاریخی نقش خود را به درستی ایفا کرده‌اند. اداره کل میراث فرهنگی استان هم نسبت به باغستان سنتی قزوین و هم مسائلی که مربوط به بافت تاریخی است، به‌ویژه در پروژه‌های اصلی اختیار دارد که تصمیم‌گیری کند تا ظرفیت‌های گردشگری قزوین را از قوه به فعل تبدیل کند.

پروژه خیابان «انصاری شرقی» که از دو دهه قبل سعی در اجرای آن دارند، در سال ۱۳۹۷ بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در این حوزه متوقف شده بود. با این وجود، زمزمه‌هایی برای اجرای این طرح همچنان شنیده می‌شود، به نظر می‌رسد شهرداری و شورای شهر قزوین در تلاش هستند این طرح را اجرا کنند. این پروژه از بافت تاریخی قزوین عبور می‌کند و با اجرای آن بسیاری از بناها و آثار تاریخی قزوین تخریب می‌شود، به همین خاطر با مخالفت میراث‌دوستان مواجه است، اکنون با تخریب‌ خانه «قافله‌باشی» این نگرانی بیش از پیش به وجود آمده است که آیا میراث فرهنگی قزوین برای اجرای این طرح با شهرداری قزوین به توافق رسیده است؟

ضمن این‌که، رییس شورای شهر قزوین در اردیبهشت ۱۴۰۱ گفته بود: طرح شهید انصاری شرقی، پروژه‌ای است که بیش از ۲۰ سال است در حال پیگیری بوده و درحال حاضر شهردار قزوین برای پیگیری و اجرای این پروژه و اخذ موافقت‌های قانونی تلاش می‌کند، ضمن این‌که غالب مردم منطقه «بلاغی» هم با این پروژه موافق هستند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا