گندله بدون مشتری ماند

در آخرین هفته مهرماه بالغ بر ۲۸۸‌هزار تن کنسانتره، ۶۶۵‌هزار تن گندله و ۷۵‌هزار تن آهناسفنجی در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد.

در چهارمین هفته مهرماه رینگ صنعتی بورس‌کالا میزبان عرضه ۶۶۵‌هزار تن گندله بود؛ خریداران تقاضایی بالغ بر ۲۹۴‌هزار تن را برای این گندله در بازار به ثبت رساندند. قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه این گندله ۲‌هزار و ۷۹۳تومان تعیین شده بود که کل محصول عرضه‌شده بدون رقابت قیمتی با همین نرخ به فروش رفت.

با احتساب دلار نیمایی ۲۷‌هزار و ۲۰۰تومانی نرخ دلاری فروش گندله از رینگ صنعتی بورس‌کالا به ۱۰۲دلار و ۸۷سنت رسید. در شرایطی که نرخ فروش سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد در بنادر چین حدود ۹۶دلار به ازای هر تن ارزیابی می‌شود، باید اذعان کرد که نرخ گندله به‌‌‌عنوان محصولی فرآوری‌شده کاملا دارای توجیه اقتصادی و نسبت به نرخ جهانی ارزان است، اما برتری عرضه نسبت به تقاضا با توجه به وجود مازاد عرضه گندله در بازار داخل مانع فروش گندله ارزان می‌شود.

واحدهای احیای کشور در آخرین هفته از مهرماه بالغ بر ۷۵‌هزار تن آهن اسفنجی را در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه کردند که برای آن تقاضایی برابر با ۱۸۵‌هزار تن در این بازار به ثبت رسید. برتری تقاضا نسبت به عرضه، رقابت قیمتی در این بازار را به همراه داشت. قیمت پایه عرضه آهن‌‌‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس‌کالا برابر ۷‌هزار و ۷۶۰تومان بود؛ برتری تقاضا نسبت به عرضه با ایجاد رقابت قیمتی میان خریداران باعث شد تا نرخ فروش این محصول به ۸‌هزار و ۱۷۰تومان برسد. به این ترتیب، متقاضیان برای کسب سهم از آهن‌‌‌اسفنجی در این روز به رقابت نرخی در حدود ۳/ ۵درصدی دست زدند.

در این روز ۲۸۸‌هزار تن کنسانتره نیز در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه شد که برای آن تقاضایی برابر با ۱۲۵‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۶۵‌هزار تن محصول منجر شد. کنسانتره با نرخ پایه‌‌‌ای در بازه‌ هزار و ۹۰۰تومان تا ۲‌هزار و ۱۹۰تومان عرضه شد، این تقاضا تنها برای محصول دوشرکت چادرملو و کویر یزد بود و مشتریان تقاضایی برای کنسانتره سایر شرکت‌ها در بازار به ثبت نرساندند. به این ترتیب، در حالی که برای کنسانتره بسیاری از واحدها مشتری در بورس‌کالا نبود، محصول شرکت چادرملو با رقابت قیمتی به فروش رفت، رقابت برای خرید این کنسانتره به ۱۱‌درصد رسید و به این ترتیب میانگین نرخ فروش کنسانتره چادرملو به ۲‌هزار و ۴۳۰تومان رسید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا