گشت ارشاد برای مردم و کشور دستاوردی نداشته است

آنچه ایران در فاصله ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ تا کنون تجربه کرده ناشی از اتفاقی بود که در پی فعالیت بخشی از نیروی انتظامی که به «گشت ارشاد» معروف است. شاید اگر کارنامه‌ای برای عملکرد این نیرو و انرژی‌ای که صرف کرده استخراج می‌شد خیلی زودتر از آنکه حوادث تابستان ۱۴۰۱ رخ می‌داد به این حرف « سیدمهدی حجتی» وکیل دادگستری می‌رسیدیم که گفت: گشت ارشاد فاقد هرگونه دستاوردی برای مردم و کشور بوده است.

شاید اگر «عزت‌الله ضرغامی» وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خیلی پیش‌تر وقایع تابستان ۱۴۰۱ و انتقادها به عملکرد گشت ارشاد اظهارنظر می کرد می‌شد نتایجی بهتر از این روزها کسب کرد. ضرغامی در روزهای اخیر در توییتی نوشت: بزرگترین منکر، بدبین کردن مردم نسبت به اساس دین است. نظام بن‌بست ندارد. برخلاف تصور برخی دوستان و دشمنان، تجدیدنظر در برخی قوانین و روش‌های ناکارآمد اجتماعی، به سقوط دومینووار نظام منجر نمی‌شود. تحولات اجتماعی را درک کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.
با این حال اینک «سیدمهدی حجتی» وکیل دادگستری در گفت‌و‌گو با ایلنا گفته است: وقتی که تأسیسی مانند گشت ارشاد کارایی خویش را بر خلاف اهداف اصلی و اولیه‌ای که از ایجاد آن دنبال می‌شد از دست داده است، اصرار بر تداوم آن منجر به رویارویی با مردم و بیشتر شدن شکاف بین ملت و حکومت می‌شود و با مؤلفه‌های حکمرانی مطلوب در تعارض قرار می‌گیرد.

سید مهدی حجتی، وکیل دادگستری: در کنار نحوه عملکرد گشت‌های ارشاد، در مقطعی نیز در سال ۱۳۹۸ شماره‌ای برای پیامک وقوع کشف حجاب به شهروندان اعلام شد تا مردم، شماره پلاک ماشین یا موتور و حدود منطقه‌ای را که عدم رعایت حجاب شرعی در آن اتفاق افتاده به پلیس گزارش کنند که طبعاً اقدام نادرستی بود

حجتی در رابطه با اقدامات گشت ارشاد در خصوص پوشش و حجاب بانوان گفت: بعد از پیروزی انقلاب، گشت ارشاد در قالب‌های مختلفی در کشور فعال بوده است اما آنچه که امروز تحت عنوان گشت ارشاد در معابر عمومی دیده می‌شود، برنامه اجرایی نیروی انتظامی در اجرای «طرح ارتقای امنیت اجتماعی» است که در راستای مصوبات مرداد ماه و دی ماه سال ۱۳۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا شده است که تا به امروز تجربه موفقی نبوده و عملاً اهداف مربوط در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز محقق نکرده است.
این وکیل دادگستری با اشاره به فراز ۱۲ از بند یکم اصول و مبانی و روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف که در بهمن ماه ۱۳۷۶ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، افزود: در این مقرره در تبلیغ و ترویج عفاف و حجاب تصریح شده است که اقدامات اجرایی در این حوزه باید بیشتر مبتنی بر جنبه‌های مثبت بوده و شیوه و طرز بیانی دوستانه و مؤدبانه به کار گرفته شود و واکنش نسبت به عدم رعایت عفاف و بی‌حجابی باید تابع مقررات و محدود به حدود قانون باشد و از برخوردهای خشن و اهانت‌آمیز خودداری شود در حالی که در موارد متعددی که ویدیوی آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، گاهی اعمال این ضوابط را در عملکرد گشت‌های ارشاد نمی‌بینیم و به همین دلیل است که می‌گوییم این گشت اهداف مربوط در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز محقق نکرده و در موادی مصداق بارز دفع فساد به افسد است که مثلا مأمور مرد نیروی انتظامی به عنوان نامحرم، بانویی را در بغل گرفته و در خودرو گشت ارشاد مستقر می‌کند که در چنین مواردی اگر عدم رعایت حجاب مصداق فساد باشد، در آغوش گرفتن زن نامحرم به لحاط مقررات شرعی قطعاً نسبت به کم‌حجابی مصداق افسد و فساد بزرگتر است.
حجتی اضافه کرد: در کنار نحوه عملکرد گشت‌های ارشاد، در مقطعی نیز در سال ۱۳۹۸ شماره‌ای برای پیامک وقوع کشف حجاب به شهروندان اعلام شد تا مردم، شماره پلاک ماشین یا موتور و حدود منطقه‌ای را که عدم رعایت حجاب شرعی در آن اتفاق افتاده به پلیس گزارش کنند که طبعاً اقدام نادرستی بود زیرا در مواردی ممکن بود کسی که با دیگری عناد یا دشمنی دارد، با گزارش خلاف واقع به پلیس، دیگری را در مظان اتهام قرار دهد و از طرفی، اصولاً نمی‌توان مردم را به عنوان افراد عادی که هر کدام در خصوص حجاب، سلیقه و نظر مختص به خویش را دارند، صالح به تشخیص بی‌حجابی یا عدم رعایت حجاب شرعی دانست و طبعاً چنین اقداماتی نه تنها نتیجه مثبتی در پی ندارد بلکه مردم را نسبت به یکدیگر بدبین و حاصلی جز مقاومت در قبال اجرای قانون توسط شهروندان ندارد.
منبع: پیام ما
پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا