روزنامه نگاران باید مصونیت حرفه‌ای داشته باشد

گفتگو کامبیز نوروزی با شرق

هر اتفاقی که در کشور می افتد اولین کسانی که مورد خطر قرار می گیرند روزنامه نگاران هستند و اضافه می کند: این رویه علاوه بر اینکه از نظر حقوقی قابل نقد است، مانعی است بر سر راه اطلاع رسانی حرفه ای و مسئولانه یک خبرنگار که کارش گردآوری و انتشار اطلاعات از طریق رسانه است.
  
روزنامه نگاری که چنین وظیفه ای را بر عهده دارد، بالطبع باید از امنیت حرفه ای هم برخوردار باشد.
  
متأسفانه در حوادث اجتماعی و سیاسی که در جامعه رخ می دهد، امنیت حرفه ای روزنامه نگارها که تا اندازه‌ای در قانون مطبوعات شناسایی شده‌است رعایت نمی شود.
  
در تبصره ماده ۵ قانون مطبوعات که به رسمیت شناخته شده است، به صراحت ذکر شده که نشر و انتشار اخبار داخلی و خارجی که به منظور افزایش آگاهی عمومی و حفظ مصالح جامعه باشد، با رعایت قانون، حق قانونی مطبوعات است. تبصره ۱ ماده ۵ به صراحت می گوید متخلف از این ماده ۵ به شرط داشتن شاکی، به حکم دادگاه، به انفصال از حکم خدمت و در صورت تکرار به انفصال از خدمات دائمی دولت محکوم می شود. در ماده ۴ هم ذکر شده که هیچ مقام دولتی و غیر دولتی ای حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله ای در صدد اعمال فشار بر مطبوعات برآید یا بر سانسور و کنترل نشریات اقدام کند.
  
برخی حوادث در جامعه پیش می آید که روزنامه نگار باید نسبت به آن حوادث حساس باشد.

در حوادث اخیر نیز تعدادی روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند. و البته تا الان  اطلاعات دقیقی از آنها منتشر نشده و بنا بر برخی اخبار هم برخی از این افراد به وکیل دسترسی ندارند. این بازداشت ها با حقوق مطبوعات سازگار نیست.
  
همچنین باید توجه کنیم که مدت های بسیاری است نبض اصلی اطلاع رسانی کشور در اختیار رسانه های خارج از کشور یا فضای مجازی است و رسانه های داخلی به دلیل محدودیت هایی که نسبت به آنها اعمال می شود، قادر نیستند حرفشان را به طور کامل بزنند؛ بنابراین حتی از لحاظ مصلحت عمومی هم این اعمال فشارها بر روزنامه نگاران صحیح نیست.
  
در حوادث میدانی مثل جنگ ها و تظاهرات خیابانی، خبرنگاران همچون نیروهای امدادگر باید از مصونیت برخوردار باشند. امدادگرها می توانند آزادانه در میدان رفت و آمد کنند و هیچ کدام از دو طرف حق تعرض به آنها را ندارند. طبق رویه های بین المللی، روزنامه نگار و خبرنگار هم باید به همین شکل دارای مصونیت باشند. باید خبرنگاران حاضر در میدان از بقیه متمایز و قابل شناسایی باشند؛ مخصوصا در وقایع خیابانی که حفظ جان خبرنگار بر عهده پلیس است. به همین دلیل روزنامه نگاران و خبرنگاران باید در وقایع میدانی لباس مجزایی به تن کنند تا از طرف هر دو گروه در مصونیت کامل باشند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا