همراهی دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران در خواستِ سمن‌های اجتماعی برای برخورد قانونی با مسببان مرگ مهسا امینی و تعطیلی گشت ارشاد

به‌نام خدا

جناب آقای ابراهیم رئیسی
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام،
به‌طوری که استحضار دارید سازمان‌های مردم‌نهاد ( سمن‌ها) در ایران با اهداف نیکوکارانه، خیرخواهانه و بشردوستانه در حوزه‌های مختلف اجتماعی می‌کوشند تا به سهم‌ خود از آسیب‌های اجتماعی بکاهند و یا اقدامات پیشگیرانه‌ای در این‌ مسیر انجام دهند. شرایط اقتصادی و اجتماعی حاضر و افرایش محدودیت‌ها و‌ مشکلات اقشار مختلف، مسئولیت سمن‌ها را هم سنگین‌تر می‌کند. از این رو،‌ موضوع تاب‌آوری چنان‌ اهمیت پیدا کرده است که توجه جدی به آن‌ در صدر اقدامات بسیاری از سمن‌ها قرار گرفته است. چنین بستری نیازمند فضای امن و امیدبخش و قانونمند از جانب نظام حکمرانی است.

وقایعی از جمله برخورد غیرقانونی اخیر با دختر جوانِ مهمانِ پایتخت توسط مأموران انتظامی و منجر به درگذشت وی، موجی از نگرانی و نارضایتی و احساس عدم امنیت و ناامیدی را به‌ویژه در جامعه‌ی زنان به‌دنبال خواهد داشت‌. مضاف بر آن که فرصتی به برخی خواهد داد تا با ابزار رسانه‌ای خود جامعه‌ی ایران را اجتماعی غیرعقلانی به تصویر بکشند. نیک می‌دانید که اقشار آسیب‌پذیر به‌دلیل شرایط حاکم بر زندگی‌های فردی و خانوادگی‌شان بیش از سایرین در معرض ناامنی و تهدید قرار می‌گیرند. زنان نیز به طور مضاعف با این پدیده‌ها مواجه‌اند. از این جهت، علاوه بر تلاش برای تحقق کرامت انسانی و عزت نفس در حیات فردی و اجتماعی به امنیت نیاز دارند.

ما سمن‌ها و انجمن‌های امضاکننده زیر که سال‌هاست وظیفه‌ی اخلاقی و اجتماعی خود را در مسیر حمایتگری و‌ توان‌افزایی اقشار آسیب‌پذیر [و کنش‌های مدنی] سمت‌وسو داده‌ایم، ضمن تأسف فراوان نسبت به واقعه‌ی پیش‌آمده برای خانم مهسا امینی، درخواست می کنیم‌ که نیروی انتظامی به عنوان پشتوانه‌ی امن و نه با دیده‌ی ایجاد هراس، در مأموریت اصلی خود که‌ حفظ امنیت کشور است، متمرکز شود و به همین دلیل ضمن درخواست برخورد قانونی با مسببان، دستور تعطیلی گشت ارشاد را صادر فرمایید. بدیهی است رسانه‌ی ملی و نهادهای فرهنگی می‌توانند با امکاناتِ در اختیار به توسعه‌ی فرهنگی جامعه مبادرت ورزند و ‌هزینه‌های گشت ارشاد در امور زیرساختی و ایجاد امنیت در کشور صرف شود.

امید آنکه بتوانیم با هم‌دلی و همراهی گام‌های مؤثری در توسعه‌ی اجتماعی کشور عزیزمان برداریم.

۱. انجمن زنان مدیر کارآفرین
۲. بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و‌ جوانان
۳. حامیان جامعه مدنی (حجم)
۴. انجمن ایرانی اخلاق در علم و فناوری
۵. مؤسسه‌ی رحمان (رشد، حمایت، اندیشه)
۶. انجمن حمایت و‌ یاری آسیب‌دیدگان اجتماعی
۷. انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان توان‌یاب
۸. انجمن دنیای سالم
۹. بنیاد رشد
۱۰. مؤسسه‌ی خیریه ارتقای کیفیت زندگی زنان آتنا
۱۱. انجمن زنان‌ پژوهشگر تاریخ
۱۲. موسسه نیکوکاری رعد الغدیر مرکزی
۱۳. انجمن داوطلبان خدمات اجتماعی
۱۴. انجمن پژوهش‌های آموزشی پویا
۱۵. مؤسسه‌ی اجتماعی فرهنگی یاس
۱۶. مؤسسه‌ی آینده‌سازان کدیر نوشهر
۱۷. بنیاد خیریه توحید
۱۸. مؤسسه‌ی تاک سرزمین من
۱۹. دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و ‌طبیعی ایران
۲۰. شبکه‌ی کمک
۲۱. شبکه‌ی سمن‌های میراثی استان تهران
۲۲. انجمن دوستداران تیمره شهرستان گلپایگان

#مهسا_امینی

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا