زلزله فین بندرعباس و آغاز یک کار جهادی برای بازسازی

بررسی یک هفته گذشته میدانی پس از ۲ زلزله مهیب در روستاهای فین بندرعباس نشان می دهد که حرکت جهادی خوبی با دستور استاندار هرمزگان از سوی برخی سازمان ها و نهادهای استانی و غیر استانی برای بازسازی این منطقه شروع شده که در خور توجه است.

اشکان نیوز – عزت اله معمارباشی: پس از زلزله ضمن حضور مسوولان کشور بویژه معاون اول ، وزرای بهداشت و درمان ، نیرو  و استاندار هرمزگان علاوه بر توزیع چادر و غذا توسط هلال احمر، هم اکنون ۷۰ گروه جهادی  برای امداد رسانی تشکیل شده ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کار آوار برداری ، پی کنی و فونداسیون واحدهای مسکونی تخریب شده شروع کرده و در روستای گیشان غربی که بیشترین خسارت دیده بتن ریزی هم از روز گذشته آغاز شد.

بنا به تاکید استاندار هرمزگان صنایع استان باید در قبال مسوولیت اجتماعی خود به هنگام بروز حوادث مثل زلزله بیشتر پای کار باشند و خود را با کمک های ناچیز قانع نکنند،در تامین مصالح وساخت واحدهای مسکونی مردم زلزله زده روستاهای فین بندرعباس مشارکت داشته باشند.

سفر محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری که با دستور آیت الله سید ابراهیم رییسی در سریع ترین زمان ممکن در محل وقوع زلزله در هرمزگان حضور یافت و از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از این حادثه را بررسی کرد، عصر دوشنبه هفته گذشت با تصویب مصوبات مهم برای زلزله زدگان این استان پایان یافت.

احداث، بازسازی و تعمیر منازل آسیب دیده، جبران خسارت دامداران آسیب دیده از زلزله، راه اندازی بنگاه های کوچک به منظور تامین اشتغال مردم با کمک بنیاد برکت، احداث سوله بحران، راه اندازی پایگاه های امداد روستایی، تعمیر مدارس آسیب دیده ، کمک به توسعه امکانات درمانی و افزایش تخت های بیمارستانی، از جمله مصوبات مهم سفر محمد مخبر به هرمزگان بود.

مخبر به همراه وزرای نیرو و بهداشت، رییس سازمان مدیریت بحران کشور و دیگر مسوولان ارشد کشوری در ابتدا پس از ورود به بندرعباس به اتفاق مهدی دوستی استاندار هرمزگان و هیات همراه عازم منطقه زلزله زده بخش فین شد و از شب گذشته تا سحرگاه امروز (دوشنبه) از مناطق زلزله زده روستاهای بخش فین و بندرعباس بازدید و به صورت میدانی وضعیت را بررسی کردند.

وی از آخرین وضعیت راه‌های شمال بندرعباس و مناطق زلزله زده فین و مصدومان زلزله در بیمارستانهای  این شهربه صورت میدانی بازدید کرد و از تلاش نیروهای امدادی و خدماتی برای خدمت رسانی به مردم قدردانی کرد.

تشکیل۷۰ گروه جهادی در مناطق زلزله‌زده فین هرمزگان

 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان گفت: عملیات اجرایی بازسازی مناطق زلزله زده استان با همکاری ۷۰ گروه جهادی در پنج محور آغاز شد که هشت گروه جهادی زیرمجموعه رضوان، ۱۷ گروه در سیاهو، ۲۵ گروه در فین و ۲۰ گروه جهادی در اطراف فین، نیازهای مردم را برای امداد رسانی زلزله زدگان پایش و خدمات مورد نیاز را ارائه می دهند.

رضا مدرس در بازدید از مناطق زلزله زده شمال بندرعباس با بیان اینکه پس از وقوع زلزله در بخش فین افزود: روز شنبه ۲۹ آبانماه عملیات اجرایی بازسازی مناطق زلزله زده در مرحله نخست با آواربرداری و تمیزکاری منازل آسیب دیده با همکاری گروه‌های جهادی آغاز می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان اظهارداشت: به این منظور، پنج محور با مدیریت مدیران پروژه بنیادمسکن در ستاد بازسازی مشخص شده و پنج نفر از نمایندگان ستاد مدیریت بحران استان، برنامه ها و اهداف اولویت دار ستاد بازسازی مناطق زلزله زده را برای آوار برداری، پیگیری و بر آن نظارت می کنند.

همه صنایع باید در بازسازی مناطق زلزله زده فین کمک کنند

استاندار هرمزگان که برای چندمین بار از مناطق زلزله زده بازدید کرده ودستور تسریع در رفع مشکلات مردم این روستاها داده با تاکید بر خدمت رسانی به مردم مناطق زلزله زده فین بندرعباس، گفت: مردم این مناطق در فشار هستند و همه صنایع باید در جریان بازسازی این مناطق پای کار باشند و کمک کنند.

مهدی دوستی جمعه شب در آیین اهدای یک هزار دستگاه چادر توسط شرکت فولاد هرمزگان به زلزله زدگان، اظهار داشت: در این برهه حساس که مردم در تنگنا قرار دارند، به حرمت نجابت و پاکی مردم شریف هرمزگان باید همه ظرفیت های دستگاه های اجرایی و بنگاه های اقتصادی استان به سمت مناطق زلزله زده گسیل شود.

وی تصریح کرد: بر اثر زلزله خسارات زیادی به استان هرمزگان وارد شده که موجب تخریب نزدیک به سه هزار واحد شد و همه باید دست به دست هم دهیم و با خلوص نیت برای رفع نیازهای مردم مومن و کم توقع هرمزگان تلاش کنیم.

در راستای عمل به مسوولیت های اجتماعی و همدلی با زلزله زدگان هرمزگان و طی مراسمی با حضور استاندار و دیگر مسوولان، ۱۰۰ میلیارد ریال کمک از سوی شرکت فولاد هرمزگان جمعه شب به بازسازی مناطق زلزله زده اختصاص یافت.

پی کنی و اجرای فونداسیون منازل زلزله زدگان روستایی فین آغاز شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با بیان اینکه اکنون امداد اولیه و اِسکان اضطراری آسیب دیدگان از زمین لرزه روبه اتمام است از آغاز پی کنی و اجرای فنداسیون منازل زلزله زدگان روستایی فین، همزمان با آوار برداری خبرداد.

مهرداد حسن‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آوار برداری در روستای ذرتو از عصر پنجشنبه آغاز شده و امید می‌رود بعد از ظهر به اتمام برسد، در آوار برداری اولویت با روستاهایی است که بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند.

وی ادامه داد: خانه‌ها در برخی روستاها ترک خوردگی دارد که شاید بتوان آنها را تعمیر کرد، اکنون مردم به خاطر ترس از پس لرزه‌ها و آوار شدن خانه‌ها در چادر اسکان داده شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اضافه کرد: شاید افراد علاقه‌مند به تعمیر خانه و بازگشت به آنها پس از پایان پس لرزه‌ها باشند، همچنین واحدهایی که تخریب شده اند بایستی بازسازی شوند.

مناطق زلزله زده این استان به پنج قسمت تقسیم شده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: مناطق زلزله زده به پنج قسمت تقسیم و اداره‌های متولی هر قسمت در قالب تیم‌هایی مشخص و وظایف آنها در فرآیندهای خدمات دهی و بازسازی این مناطق مشخص شده است.

حسن‌زاده خاطر نشان کرد: اطلاعات و شناسنامه روستا به اضافه آمار جمعیتی هر روستا در اختیار این تیم‌ها قرار گرفته و برای آنکه مردم ناچار از مراجعه جهت تشکیل پرونده نشوند حتی باید دستگاه کپی در محل برای استفاده اهالی آماده باشد.

وی عنوان کرد: کارشناسان مدیریت بحران استانداری هرمزگان به عنوان مسوول این تیم‌ها تعیین شده‌اند و گزارش خدمات دهی اداره‌های دولتی بایستی به صورت روزانه به این مدیریت ارسال شود.

امدادرسانی اولیه و اسکان اضطراری روبه اتمام است

حسن‌زاده اشاره کرد: اکنون امداد اولیه و اِسکان اضطراری آسیب دیدگان از زمین لرزه روبه اتمام است و با کمک نیروهای هلال احمر، سپاه و گروه های امدادی درحال لکه گیری هستیم.

وی اشاره کرد: برای اینکه کار به درستی انجام شود روستا به روستا سرکشی می‌کنیم و از مردم در خصوص نیازها و مشکل‌ها پرس و جو می‌شود که در این بررسی‌ها مشخص شد برخی روستاها مشکل آب و برخی دیگر هم کمبود چادر داشتند.

پوشش آنتن تلفن همراه در برخی روستاها وجود ندارد

حسن‌زاده با اشاره به اینکه به شخصه از روستاها بازدید می‌کند، گفت:‌ کنتور پیرمردی در روستای رودشور دیشب بر زمین افتاده و برق قطع بود و اداره متولی برای وصل کردن آن نرفته بود که موضوع پیگیری و مشکل این پدر حل شد.

وی با اشاره به مشکل ارتباطی در منطقه زلزله زده، تاکید کرد: حتی پوشش آنتن همراه کامل نبوده و برخی روستاها بدون آنتن دهی تلفن همراه هستند.

مدیران به گرفتن عکس و فیلم بسنده نکنند

حسن‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این جای تاسف دارد که برخی مدیران با وجود تاکیدی که به آنها برای حل مشکل مردم می‌شود کاری انجام نمی‌دهند که نتبجه آن ایجاد نارضایتی و عصبانیت مردم است.

وی اضافه کرد: مردم هم می‌گویند مدیران عکس و فیلم می‌گیرند و می‌روند و مشکل همچنان باقی مانده است که این موارد را به جدیت پیگیری و مساله را حل می‌کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: مردم مظلوم در چادر و فقر زندگی می‌کنند و کارشان باید انجام و مشکل حل شود و این را با جدیت دنبال می‌کنیم.

حسن‌زاده افزود: این مردم آسیب دیده اکنون نیاز به حمایت دارند و اگر کار برای آنها انجام نشود روحیه شان را از دست می‌دهند.

چشمه‌های آب برخی روستاها دچار آسیب شدیدی شده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: تیمی امروز برای بررسی چشمه‌های روستاهای منطقه زلزله زده به منطقه اعزام شد، رانش کوه خسارت بسیاری به برخی چشمه ها وارد کرده است و مسیر خروج آب برخی از آنها به همین علت بسته شده و مسیر برخی دیگر باز شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان تصریح کرد: استاندار هرمزگان به شخصه مشکل‌های مردم زلزله را پیگیری می‌کرد و صبح روز جمعه برای حل مواردی که رسیده بود با اداره‌های متولی تماس می‌گرفت.

اهالی زلزله زده روستای مزراء فین بندرعباس : از سوز سرما خواب نمی رویم

براساس بازدید میدانی خبرنگاران ما از روستاهای زلزله زده فین ،هم اکنون علاوه بر توزیع چادر، کار آواره برداری و حتی پی کنی و اجرای فونداسیون منازل زلزله زدگان روستایی آغاز شده،مسوولان استان بویژه استاندار هرمزگان بارها از این مناطق زلزله زده بازدید کرده و دستور تسریع در امداد رسانی داده، گروه های جهادی کار خود را آغاز کرده اند اما پراکندگی روستاها زمان بیشتری برای تکمیل تامین امکانات می برد ومردم چشم انتظار رفع فوری هستند.

 اهالی روستای زلزله زده مزراء فین بندرعباس از زمین لرزه های مهیب ۲۳ آبان می گویندکه خانه‌های آنان به کلی نابوده و یاناپایدار شده و حتی نمی‌توان داخل آنها شد و شب‌ها از سوز سرما خواب نمی رویم.

مردم روستای زلزله زده مزراء بخش فین هم اکنون در چادرهای هلال احمر که بین آنها توزیع شده به صورت اضطراری اسکان داده شده‌اند و وسایل اغلب شان در زیر آوار شده و آنهایی که توانسته‌اند خارج کنند اسباب و اثاثیه را در فضای باز ریخته‌اند.

از شدت زمین لرزه وحشت کردیم

یکی از اهالی روستای مزراء به خبرنگار ما گفت: در زمان وقوع زمین‌لرزه در زمین کشاورزی بودیم که به ناگاه زمین به شدت تکان خورد و خاک فضا را گرفت، کوه آسیاب شد و ریزش کرد وآسمان به طور کامل تاریک شد و وحشت کردیم.

حمیده سلیمانی ادامه داد: خدا را شکر که زمان وقوع زمین‌لرزه در خانه نبودیم تا بر سرمان آوار شود، پای فرزند برادرم در این زمین‌لرزه شکست، جمعیت هلال احمر آب و غذا آورد اما پتو برای اینکه از خود در برابر سرما محافظت کنیم کمداریم و شب‌های سرد نمی‌توانیم بخوابیم.

وی بیان کرد: یخچال و لوازم برقی ما در این زمین‌لرزه سوخت، سایر وسایل هم تخریب شدند و اکنون مانده‌ایم با این شرایط چه کنیم،  کمیته امداد و بنیاد مسکن اگر می‌خواهند کاری برای مردم انجام دهند برای این مردم خانه بسازند.

سلیمانی افزود: با توجه تخریب بناهادر جریان این زلزله که من درطول عمر یاد ندارد و خانه وکاشانه ما فرو ریخت، دولت باید از مردم حمایت کند، اکنون علاوه بر خانه به سرویس‌های بهداشتی و حمام نیاز داریم.

مسوولان به فریاد مردم زلزله زده مزراء زودتر برسند

یکی دیگر از اهالی روستای زلزله زده مزراء بخش فین شهرستان بندرعباس گفت: روز اول زمین‌لرزه زیر آوار شدم و چند جای پایم شکسته و باید تا ۲۰ روز در گچ بماند، از حوادث آن روز اطلاعی ندارم و تازه از بیمارستان بازگشته ام.

سمانه سلیمانی ادامه داد: زلزله بسیار سختی وخشنی بود درحال حاضر هیچ چیزی نداریم و تمام وسایل زندگی ما زیر آوار شده است، اکنون مردم شب‌ها از سرما به خود می‌لرزیم که انتظار این است مسوولان به فریاد برسند.

وی افزود: یک چادر به خانواده هفت نفره داده‌اند و پای من هم که شکسته است و این تعداد چادر ناکافی است، الان تخت هم در چادر گذاشته شده که فضای چادر را پر کرده است، سایر افراد خانواده با این وضعیت کجا اِسکان یابند.

وی عنوان کرد: آیا باید در خانه‌ای بخوابند که به شدت ترک خورده و سست شده و احتمال دارد با یک پس لرزه فرو بریزد آن هم در شرایطی که هر پنج دقیقه یک پس لرزه رخ می‌دهد و مشخص نیست این وضعیت تا چه زمانی اداره دارد.

چادرهای هلال احمر کارایی لازم را در برابر گرما و سرما ندارد

یکی دیگر از اهالی مزراء گفت: بسیاری از اسباب و اثاثیه زندگی‌مان زیر آوار است و برخی را خارج کردیم و درحال برداشتن گل‌ها برای خارج کردن بقیه آن‌ها از زیر آوار هستم.

باران سلیمانی ابراز کرد: پس لرزه‌ها از هم‌اکنون که عصر است پس لرزه‌ها آغاز می‌شود و تا حدود ساعت ۱۰ صبح روز بعد ادامه می‌یابد و شب‌ها اجازه خوابیدن به کسی نمی‌دهد و کوه با هر لرزش ریزش می‌کند.

چادرهای هلال احمر در برابر گرما و سرما مقاوم نیستند

وی اشاره کرد: چادری که هلال احمر داده و از بابت آن‌ها سپاسگزاریم اما این‌ها برای گرما و سرما کارایی ندارند، روزها از گرمای و شب‌ها از سرمای درون آن نمی‌توان استراحت کرد.

سلیمانی ابراز کرد: تصور می‌کردیم چادرهای هلال احمر به مانند گذشته برزنتی باشد، چادرهایی که اکنون داده‌اند در زمان بارندگی درون آنها سرد و خیس می‌شود و نمی توان درآنها سر کرد،  هم اکنون که هوا سرد شده در درون این چادرها هم سرد است.

وی اضافه کرد: درحال حاضر مطرح شده کاری که می‌توانند انجام بدهند احداث یک شهرک برای اهالی است و تا زمانی که آن آماده شود حداقل یک سال زمان می‌برد وبطور حتم یک سال زمان برای احداث شهرک نیاز است که از مسوولان می‌خواهیم برای الان که فصل سرما رسیده سرپناهی ساخته و در اختیارمردم قرار دهند.

وی افزود: کنتور برق را از زیر آوار خارج کرده و روی درخت گذاشته‌اند، روشنایی نداشتیم که پس از پیگیری‌های بسیار به اینکه جلوی اداره برق چادر می‌زنیم چراغ روشنایی بالای تیر برق را روشن کردند.

کمیته امداد به قولش عمل نکرد

سلیمانی با اشاره به اینکه در گذشته مسوولان به وی برای پیوند کلیه فرزندش هیچ کمکی نکرده بودند، گفت: کمیته امداد قبل از وقوع زمین لرزه سه مرتبه از خانه ما بازدید کرد و قول داد که خانه‌ای برای می‌سازند اما هیچ کاری نکردند.

این فرد اهل روستای مزراء بیان کرد: اگر در آن زمان که قیمت مصالح ارزان بود کمیته امداد به قولی که داده بود پایبندی بود اکنون یک اتاق مقاوم داشتم و اسباب و اثاثیه خانه‌ام از دست نمی دادم.

خدا را شکر که کسی زیر آوار جانش را از دست نداد

یکی دیگر از اهالی روستای مزراء گفت:  آثار زمین‌لرزه به خوبی در معرض دید قرار دارد و هیچ خانه‌ای در این روستا سالم نمانده است و اطمینانی هم وجود ندارد تا کسی جرأت کند وارد آن‌ها شود.

مسعود سلیمانی ادامه داد: شورای روستا به اندازه کافی چادر در اختیار نداشته تا بتواند به میزان مورد نیاز بین اهالی توزیع کند، اکنون که پدر یکی از خانواده‌های روستا از دنیا رفته و برای‌شان مهمان می‌آید چادر به اندازه کافی ندارند.

وی ابراز کرد: علاوه بر کمبود چادر با کمی مواد غذایی هم روبه‌رو هستیم و در شب‌های سرد به خدا پناه برده و آتش روشن کرده و تا صبح در کنار آن می‌نشینیم و پتو هم به میزان کافی وجود ندارد.

این فرد اهل روستای مزراء بخش فین شهرستان بندرعباس ابراز کرد: زلزله از نظر مالی خسارت بسیاری زد و زندگی مردم زیر آوار شده است اما خدا را شکر که کسی در زیر آوار جان نباخت.

مردم مزراء توان مالی چندانی ندارند

یکی دیگر از اهالی روستای مزراء بخش فین شهرستان بندرعباس هم به خبرنگار ما گفت: زمانی که زلزله رخ داد در بندرعباس بودم و تصور نمی‌کردم روستا به این شدت خسارت دیده باشد و با دیدن شرایط بسیار متعجب و شگفت زده شدیم.

رامین شعبانی ادامه داد: زمین‌لرزه خسارت بسیاری به سازه‌های مسکونی و مساجد و مدرسه‌ها زده، یک سمت خانه به طور کامل ریخته است و سایر خانه‌های این روستا چنین وضعیتی دارند.

وی افزود: روستاهای زیادی در این منطقه وجود دارد که خسارت دیده‌اند و با توجه به سرد شدن هوا مردم در سختی هستند، ‌ مسوولان همت کنند و ساخت خانه‌ها را تا قبل از فرا رسیدن فصل سرما آغاز کنند.

وی اشاره کرد: مسوولان توجه داشته باشند که مردم روستا شرایط اقتصادی مناسبی ندارند و معیشت‌شان از کشاورزی و دامداری می‌گذرد و درآمد چندانی ندارند و به همین خاطر امیدشان به کمک‌های خیران و دولت است.

مدرسه از بین رفته است

معلم مدرسه مزراء بخش فین شهرستان بندرعباس هم گفت: در پی وقوع زمین‌لرزه۶.۴ و۶.۳ ریشتری ۲۳ آبان ماه جاری مشکل‌های فراوانی برای اهالی روستا ایجاد شده است و از مسوولان تقاضای یاری داریم.

ایوب مرادی ادامه داد: مدرسه روستا تخریب شده و چندین مرتبه هم با شورای صحبت شد که چادری داده شود تا با همکاری آموزش و پرورش فین مدرسه‌ای ساخته شود یا کانکسی اختصاص دهند.

وسایل مدرسه در فضای باز رها شده است

یکی دیگر از اهالی روستای مزراء بخش فین شهرستان بندرعباس گفت: مدرسه به طور کامل از بین رفته است و وسایل آنرا خارج کرده و به فضای باز منتقل کرده‌ایم تا بیشتر از بین نروند.

ابراهیم سلیمانی ادامه داد: برای نگهداری وسایل باقی‌مانده آن به چادر نیاز است تا چنانچه بارندگی رخ داد از بین می روند،تنها هلال احمر چادر و آب و غذا داد ولی پتو نداده است.

وی عنوان کرد: آغل حیوانات تخریب شده است و احشام شب‌ها در سرما از بین می‌روند و وقتی این‌ها از بین بروند دیگر منبع درآمدی برای مردم اینجا باقی نمی‌ماند.

سلیمانی ابراز کرد: برخی خانه‌ها به ظاهر سالم هستند اما وقت وارد خانه می‌شوید عمق تخریب‌ها خود را نمایان می‌کند،روستای مزراء ۴۰ خانوار جمعیت دارد و نماینده‌هایی دارد که کارهای اهالی را انجام می‌دهند.

خانه‌های آن با خاک یکسان شده است

عضو شورای اسلامی روستای مزراء هم به خبرنگار ما گفت: روستای مزراء دارای ۴۲ خانوار و ۱۵۰ نفر جمعیت است که می‌توان گفت خانه‌های آن براثر این زلزله کم سابقه با خاک یکسان شده است.

برخوردار امیری اشاره کرد:‌ نیم ساعت پس از وقوع زمین لرزه با شماره ۱۱۲ هلال احمر تماس گرفته و اطلاع دادم روستا با خاک یکسان شده است و همان شب بررسی‌های میدانی را کامل کرده و با بخشدار که در تهران بود تماس برقرار کرده و شرایط را توضیح دادم.

وی اضافه کرد: یک گزارش جامع اولیه از تخریب ۶۵ باب منزل مسکونی در ابتدای صبح روز بعد به بخشداری فین داده و تقاضای ۷۰ دستگاه چادر برای اهالی روستا کردم که روز بعد ۲۵ دستگاه چادر با هزار مشکل و با هماهنگی و پیگیری گروه جهادی به روستا داده شد.

عضو شورای روستای مزراء بخش فین شهرستان بندرعباس گفت: ۱۵ دستگاه چادر هم در روز دوم و با هماهنگی گروه جهادی بیت النور که توزیع چادر در منطقه را بر عهده گرفته با بالگرد به روستا داده شد و اکنون تقاضای ۱۰ دستگاه چادر شده است اما در حقیقت به ۲۰ دستگاه نیاز است که اعلام نیاز شده است.

وی ابراز کرد: نماینده فرمانداری روز گذشته به روستا آمد وآمار جمعیتی روستا را تقاضا کرد که در اختیارش قرار دادیم، جالب بود که در سرشماری یک خانوار روستا سرشماری نشده بود.

روستا پوشش ارتباطی ندارد/ گلایه مردم از کمبود چادر به حق است

امیری بیان کرد: علاوه بر چادر به پتو و موکت هم نیاز داریم که از همه مهمتر پوشش ارتباطی است که در روستا آنتن تلفن همراه وجود ارتباط ندارد و برای یک تماس ساده باید فاصله چند کیلومتری را طی کرده و خود را برای تماس ساده به جاده فین بندرعباس برسانیم تا بتوانیم با نیروهای مختلف امدادرسان،  استانداری هرمزگان، بخشداری فین  غیره تماس برقرار کنیم.

وی افزود: مردم حق دارند از کمبود چادر گله‌مند باشند اما چادر باید تأمین شود تا بتوان بین آنان توزیع کرد لذا از مسوولان و خیران و کسانی که دلشان برای این مملکت و مردم می‌سوزد تقاضا داریم به داد مردم روستای ما برسند.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان: از دستور رییس جمهور و حضور معاون اول در مناطق زلزله فین تشکر می کنم

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس که به روستاهای زلزله زده سرکشی کرده در خطبه های نماز جمعه روز جمعه نیز گفت: از دستور رییس جمهور و حضور به موقع معاون اول و مسوولان در مناطق زلزله زده تشکر می‌کنم، این اقدام خوب و لازم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی زاده افزود: مشکل‌هایی که در برخی مناطق ایجاد کرد اگر چه اندک بود باید اساسی حل شود، این مشکل‌ها را که در بازدید از بخش فین دیدم و اساسی است به مسوولان عالی کشور منتقل کردم.

وی ادامه داد: البته مدیریت میدانی مناطق زلزله زده این استان با وجود آنکه همه امکانات وجود داشت مناسب نبود و باید بهتر مدیریت می‌شد و نباید مردم برای دریافت چادر و اسکان در جلو بخشداری فین تجمع کنند.

زمین لرزه بخش فین تلنگر الهی بود

امام جمعه بندرعباس در ادامه خطبه های نماز جمعه اظهار داشت: این زلزله تلنگر الهی برای ما بود، نگویید اینجا ترک برداشته و با گچ آن را بپوشانیم تا مردم در آنها زندگی کنند، زیر ای خانه‌ها در مرکز شهر فین خشت و گل بود، منازل مردم ترک برداشته و دیگر ایمنی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده خاطر نشان کرد: بخش فین قدمت ۶۰ ساله دارد، آیا تصور نمی‌کنید جایی که قدمتی بیش از نیم قرن به عنوان بخش دارد نباید این اندازه محروم باشد.

وی افزود: خداوند با این زمین لرزه فرصتی داد که فقر مردم را ببینیم و بایستی کار اساسی برای آنان انجام شود، دادن چادر اضطراری، ضروری بود که انجام شد و اکنون برای بازسازی و نوسازی خانه‌های مردم لازم است و همه پای کار بیایند.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: کمیته امداد، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، دولت و همه پای کار بیایند و برای احداث منازل مردم اقدام کنند، این خانه‌ها برای مردم ایمن نیست، اولویت بندی انجام و کار احداث منازل مردم آغاز شود.

امام جمعه بندرعباس بیان کرد: ان‌شاءالله فین فراموش نشود، چند ماه دیگر مجدد به فین می‌روم و اگر کاری نشود تذکر می‌دهم، مسوولان ساده از کنار این مسأله عبور نکنند و مردم هرمزگان لطف خود را در این زمین لرزه ها دیدند، هر چه نعمت خدا را شکر کنیم اندک است.

وی اضافه کرد: لحظات اول وقوع زمین لرزه در بندرعباس گشتم و دیدم شهر و حاشیه‌های آن خسارت ندیده است که خداوند را از بابت آن شکر کردم، افرادی که نماز آیات نخوانده‌اند خواست این نماز را به جای آورند،   نماز آیات را به نیت رجا اقامه کنید.

رییس جمهوری پس از اطلاع از وقوع زلزله ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان زلزله شدید استان هرمزگان تأکید کرد که همه دستگاه‌های امدادی و وزارتخانه‌های مسئول در اسرع وقت به کمک مردم مناطق زلزله‌زده بشتابند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی از تمام دستگاه‌های مسئول استان هرمزگان و همچنین در صورت نیاز استان‌های همجوار و نیز وزارتخانه‌های مسوول خواست در اسرع وقت و با اولویت امدادرسانی، رسیدگی به وضعیت منطقه را پیگیری کنند.

رییس جمهوری همچنین از معاون اول خود خواست در سریع‌ترین زمان ممکن با حضور در محل وقوع زلزله از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از آن را بررسی کند تا مردم احساس آرامش و امنیت داشته باشند و اطمینان پیدا کنند که امدادرسانی به موقع و به خوبی انجام می‌شود.

زمین لرزه‌ای که در نزدیکی زمین و در عمق ۱۵ کیلومتری ثبت شد، قدرت این دو زمین لرزه آنقدر بالا بود که علاوه بر استان های همجوار هرمزگان در برخی از کشورهای همسایه از جمله امارات و عربستان نیز احساس شد و تاکنون بیش از ۹۰ مصدوم و ۲ فوتی داشته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا