احتمال تخریب بخشی از قلعه مشروطه‌خواهان به بهانه توسعه یک مسجد!

اعتراض مردم و میراث‌دوستان نسبت به طرح توسعه مسجد به سمت قلعه ضرغام‌السطنه!

قلعه ضرغام السلطنه در شهرستان فرادنبه استان چهارمحال و بختیاری بنا به کتیبه آجری کنار دروازه اصلی آن در سال ۱۲۷۹ ه.ق در زمینی به وسعت ۱۱هزار مترمربع و در ۲ طبقه برپا شده و حاج ابراهیم‌خان ضرغام السلطنه از نخستین مشروطه‌خواهان و فاتحان اصفهان، ساختمان معروف به قلعه کهنه را که پدرش آن را در زمان حیات خود بنا کرده بود، وسعت داده و فضاهای دیگری به آن می‌افزاید و به عنوان بانی این قلعه تاریخی در بخش مرکزی شهرستان بروجن شناخته می‌شود.

این اثر ثبت ملی ۱۶۰ ساله با یک مشکل مواجه است،حدود ۵۰ سال قبل قلعه به ۹۶ سهم تقسیم شده و حال یکی از مالکان حدود چند ده مترمربع از قلعه را که ظاهرا بخشی از یکی از برج‌های قلعه است وقف مسجدی در همسایگی قلعه کرده است.

اما اقدام عجیب این که هیات امنای مسجد تصمیم گرفته‌اند مسجد خود را توسعه دهند آن هم به سمت قلعه! و یکی از برج‌های آن! در واقع زمین‌وقف شده از مالک به مسجد بخشی از عرصه تاریخی قلعه بوده است. و از آنجا که هرگونه ساخت و ساز در عرصه اثر ثبتی ممنوع است این‌کار خلاف قانون بوده و باید شهرداری و فرمانداری زمین معوضی در اختیار مسجد بگذارند، نه این که هیات امنا تصمیم به ساخت بخشی از طرح توسعه خود در قلعه ثبت ملی بگیرند.

حال بیش از ۱۰۰ نفر از اهالی و میراث‌دوستان فرادنبه در نامه‌ای خطاب به استانداری و اداره کل میراث‌ فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری اعتراض خود را نسبت به اقدامات هیات امنای مسجد شهر فرادنبه اعلام کردند.

بر اساس این نامه حتی شهرداری پیشنهاد احداث مسجد با مساحت بیشتر را در زمینی چند ده متر پایین‌تر داده است اما هیات امنا با این اقدام موافقت نکرده‌اند؟!

در بخشی از این نامه آمده است:« در شرایط حاضر ساخت و ساز در این مکان باعث غصب نمای بیرونی و همچنین قسمتی از قلعه می‌شود که باعث از بین رفتن حقوق معنوی و دینی و محو شدن وجود خارجی بافت قلعه می‌شود.

لازم به ذکر است در صورت تداوم و ادامه عملیات ساخت و ساز شرایط ایجاد فضای امن برای افراد سودجو جهت استفاده از حریم فیزیکی و نمای بیرونی این مکان تاریخی فراهم می‌شود و متعاقب آن باعث آسیب و از بین رفتن این مکان تاریخی، ایجاد خسارت و آسیب فیزیکی و معنوی و ایجاد مشکلات و مسائل عدیده‌ای برای بنای تاریخی و بافت قلعه و همسایگان مجاور این مکان می‌شود. »

اهالی تقاضا کرده‌اند در راستای اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی به پیوست قانون احیا و مرمت بافت‌های تاریخی و فرهنگی مصوب مجلس نسبت به بررسی ابعاد و انگیزه‌های این اقدام و احیای حقوق اهالی و مردم میراث دوست شهر فرادنبه اقدامات لازم از سوی مسئولان انجام شود.

از سویی گفته می‌شود که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از سال ۸۵ تاکنون بخشی از ۹۶ سهم قلعه ضرغام السلطنه را خریداری و تملک کرده،شهرداری فردانبه نیز برای تملک و آزادسازی قسمتی از سهمیه‌های قلعه وارد عمل شده و در حال حاضر شهرداری و میراث‌فرهنگی هم جزو مالکان قلعه بشمار می‌روند.

یادآوری این نکته ضروری است که اسفند ۱۴۰۰ عبدالله صفیان نماینده مجلس بروجن گفت:موضوع تملک قلعه ضرغام السلطنه طبق توافق شهرداری با راه و شهرسازی قرار بود انجام شود اما راه و شهرسازی به تعهد خود عمل نکرد و عملاً این قلعه در حال تبدیل به یک مخروبه و جایگاه معتادان شده که نیازمند توجه خواهد بود.

گفته می‌شود در حال حاضر میراث فرهنگی بروجن با گرفتن تعهد محضری اجازه ساخت سازه‌ای پیش ساخته را به هیات امنا داده است؟!

حال پرسش اصلی این است چگونه فرمانداری، استانداری، شهرداری، میراث‌فرهنگی استان و وزارتخانه، اوقاف و امورمساجد اجازه می‌دهند تا  مسجد آن هم در حالی که زمین معوض بزرگتری داده می‌شود به سمت قلعه ثبتی توسعه یابد؟! هر گونه ساخت و ساز در عرصه اثر تاریخی خلاف قانون است. از سویی کدام ناظر و باستان‌شناسی در محل حاضر است و تضمین می‌دهد ضمن کندن و پی‌ریزی سازه پیش ساخته در عرصه اثر ثبتی ، اثاری کشف نشود؟! چرا وزارت‌ میراث فرهنگی و معاونت میراث فرهنگی، اداره کل بناها، محوطه‌ها و بافت‌ها و بخش حقوقی وزارتخانه به این‌موضوع ورود پیدا نمی‌کنند و به یاری اداره میراث یک شهرستان نمی‌‌آیند؟

اقای ضرغامی مگر شما با اوقاف تفاهم‌نامه ندارید؟! با رییس اوقاف و رییس امور مساجد کل کشور صحبت کنید چگونه امکان دارد بخشی از برج یک‌قلعه جزو طرح توسعه مسجد بشود؟! چرا مسجد در زمین معوض ساخته نمی‌شود؟ از سویی چرا هیچ برنامه مرمت و احیایی در این قلعه قاجاری انجام نمی‌شود؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا