تخریب بخشی از پوشش خشتی دیوارها در میراث جهانی تخت جمشید!

بخشی از پوشش خشتی یا همان کاهگل ها بر روی دیوارهای میراث جهانی پارسه (تخت جمشید) به سبب رسیدگی نکردن و نبود پایش و نظارت، تخریب شده و از میان رفته و چهره زشت و ناخوشایندی را به نمایش گذاشته است.

میراث جهانی پارسه را باید دردانه و نگین یادمان های تاریخی و فرهنگی ایران دانست که یادگاری به جای مانده از بزرگ ترین شهریاری جهان باستان تا به امروز بوده است. با این همه، به انگیزه ضعف مدیریتی و نبود پایش و نظارت و رسیدگی نکردن بر ساده و آسان ترین امور این میراث جهانی در چند سال گذشته، بیننده آسیب های فراوانی به ارزشمندترین یادمان تاریخی و باستانی کشور بوده و هستیم. شوربختانه مدیریت پایگاه جهانی پارسه (تخت جمشید) به جای رسیدگی و پاسداری و نگهداری از این مجموعه جهانی و حرایم آن در یکی دو سال گذشته، به دنبال انجام کارهای خبری و دهان پرکن و بیشتر خبرسازی برآمده است. همچنین در چند ماه گذشته، همه نقدهای کارشناسانه و دلسوزانه کنشگران و کارشناسان میراث فرهنگی و خبرنگاران را به باد انتقاد گرفته و با جوابیه های توهین آمیز و بی سواد خواندن همه، برای گمراه کردن افکار عمومی کوشیده است و همچنان به کار خود ادامه می دهد که جای بسی شوربختی و افسوس دارد.

اما وضعیت پوشش خشتی و گلی دیوارهای میراث جهانی پارسه به سبب رسیدگی نکردن و پایش و نظارت و همچنین رشد گیاهان بر روی آن ها که خود بسیار آسیب رسان است، در شرایط بسیار بدی قرار گرفته و بخش هایی از کاهگل های دیوارها آسیب جدی دیده و تخریب شده است.

باید دانست که بخش بزرگی از پارسه را بناهای خشتی تشکیل می دهد. تمامی دیوارها که بیشتر باربر بوده اند از خشت ساخته شده بود. پس از آغاز حفاری ها در پارسه، باستان شناسان مجبور بودند برای حفاظت از بخش هایی از عناصر معماری خشتی باستانی از مواد و مصالح همگون همانند گل استفاده کنند. از همین روی، دیوارهای تازه از خاک بیرون آمده را با کاهگل مرمت پوشش دادند. همچنین در بخش هایی نیز دیوارهای کوتاه جدید از خشت یا آجر ساخته شد و برای پوشش آنها از کاهگل استفاده شده است. بهره گیری از پوشش های کاهگلی از آن روی اهمیت دارد که با محوطه پارسه (تخت جمشید) آمیخته (عجین) شده و بسیار همگون است. زیرا دیوارهای تاریخی در پارسه از جنس خشت و در بخش هایی دارای پوشش کاهگل بوده اند. از همین روی، استفاده از این مواد و مصالح از دید مبانی حفاظت و مرمت نیز توجیه پذیر است. از سویی، استفاده از کاهگل در …

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا