سنگ نوشته ستون سنگی سد رامگرد در غبار فراموشی

سیاوش آریا

وضعیت سنگ نبشته تاریخی ستون سنگی استوانه ای شکل سد رامگرد (رامجرد) مرودشت که هم اینک در موزه پارس یا عمارت کلاه فرنگی شیراز جای دارد بسیار نامناسب است و سال های سال است که این یادگار تاریخی و فرهنگی ارزشمند در کنار و زیر برگ درختان نارنج نگهداری می شود و به دست فراموشی سپرده شده است.

ستون سنگی استوانه ای شکلی که در حیاط موزه پارس شیراز نگهداری می شود دارای نبشته های (کتیبه) ارزشمند تاریخی است که در شرایط نامناسب و در گوشه ای به حال خود سال های سال است که رها شده است. ترک و شکاف ها در جای جای این ستون سنگی تاریخی به روشنی دیده می شود و به آرامی در حال گسترش است. شیره (صمغ) درختان و فضولات پرندگان بر روی این یادگار تاریخی ارزشمند ریخته و افزون بر آن که چهره زشت و نازیبایی را به نمایش گذاشته است برای این یادمان تاریخی زیان بار است و سبب رخنه در پوسته سنگ و آسیب های آرام و خاموش با گذشت زمان خواهد شد.
همچنین محل نگهداری این ستون سنگی نبشته دار که چندین دهه است در گوشه حیاط موزه پارس نگهداری می شود بسیار نامناسب و حتا سبب آسیب های خاموش خواهد شد. زیرا تفاوت شرایط دمایی در روز و شب و نور آفتاب و باران های اسیدی به آرامی بر روی آن تاثیر گذاشته و سبب خدشه دار شدن آن خواهد شد. همچنین ترک و شکاف ها با گذشت زمان رو به فزونی خواهد رفت و شایسته و بهتر است که آنرا در جایی مناسب تر نگهداری کرد. از سویی، آب سرد کن کنار این یادگار تاریخی که مسافران و بازدیدکنندگان از آن استفاده می کنند یکی از آسیب هایی است که به این ستون سنگی می رساند. زیرا برخی از مسافران ته مانده آب خود را کنار یا روی این ستون سنگی می ریزند که نگارنده در بازدید میدانی خود بیننده آن بوده که مایه افسوس و دریغ است.
ستون سنگی نبشته دار سد رامگرد در اردی بهشت ماه سال ۱۳۴۵ خورشیدی همزمان با اجرای عملیات ساخت سد نوین درودزن از سوی گروهی از باستان شناسان دانشگاه پهلوی (شیراز کنونی) به سرپرستی ماری بی. نیکول به دست آمده است.
روی این ستون سنگی استوانه ای شکل نبشته هایی از سه دوره تاریخی سلجوقی، صفویه و قاجاریه دیده می شود که همین موضوع بر ارزش دوچندان آن افزوده است و بایسته است تا به بهترین روش و شکل ممکن نگهداری و پاسداری و حفاظت شود.
این نبشته ها مربوط به ساخت بند تاریخی رامگرد (رامجرد) است که سپس ترها به بند ناصری نیز نامدار شده است. این بند تاریخی شوربختانه با آبگیری سد درودزن به کلی نابود شده است…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا