داروغه و کفه ترازو

راست کن لفظ و استوار بگو / "سَره " راه و پس دلیر بتاز( مسعود سعد )

اندر احوالات نقدی بر جشنواره نقد برتر – زینب نورالدینی : در بیت مسعود سعد از واژه “سَره” که قلب این شعر است استفاده شده است نقد یعنی سره از ناسره تشخیص دادن پس باید گفتار و لفظ که در کلام مسعود سعد آمده است استوار و برپا کرد و گفت؛ یعنی منتقد بود و نقد کرد از ورای سیاهی‌ها، غبارها و آنچه که حقیقت را می‌پوشاند اما در این میان باید بی‌مهابا و بی‌ترس از ناملایمات بر دروغها، نامرادی‌ها و رفتارهای نابخردانه تاخت تا اصلاح شود آشفتگی‌ها، دوگانگی‌ها، برای به غلاف بردن تیغ ها .
وقتی خبرنگاری نقد می‌کند می‌خواهد “سره” رفتارها ، کلام‌ها و برخوردهای خالص را از ناخالصی‌ها که همان ناسره است را تشخیص بدهد و به جامعه چون آینه بتاباند ، منتقد با نقد خود رفتارهای نمایشی را می‌شناساند تا قضاوت برعهده مردم باشد ، اما آنان که نمی‌خواهند شفافیت دریا در کارها مشخص شود در پشت صحنه داغ و درفش نشان می‌دهند اما روی صحنه جشنواره نقد برتر نمایش می‌دهند.
وقتی قلم‌ها در مربع شطرنجی پژمرده می‌شوند آنان کاردستی قلم‌ها را روی صحنه آذین بندی می‌کنند.
تا مردم ندانند که دوگانگی تا کجاست!
تا مردم ندانند که این جشنواره نمایش فریب کاری است و بس .
آنانی که بر تخت قدرت تکیه زده‌اند رو نشان نمی‌دهند تا آنانی که خواسته‌ای دارند ، آنانی که منتقد این سیاستها هستند به دیدار او کلام تازه کنند و بغض در گلو مانده را فرو نخورند و برای او بازگو کنند .
او در پشت پرده چنان قلم زهر آگین را می‌چرخاند که جوهرش قلم‌های ایستاده و خالص را می‌شکند و دست‌ها را به سیاهی می‌برد .
آنچه که بر منتقدان می‌بندند واهی است ولی آنان اصرار می‌ورزند که این لباس نازیبا و بدقواره بر تن منتقدین بدوزند و در جلو صحنه جشنواره فریبنده ، غافلان را بفریبد که هیچ منتقدی سایه شوم مربع شطرنجی را بر خود نمی‌بیند اما آنچه که در جامعه رخ می‌دهد گواهی است بر فریبکاری آنان..
اینگونه رفتارها در گذشته حتی در هیچ استانی سابقه نداشته است.
اینان با ژستی که در جلو صحنه ، تصویر و نور می‌گیرند تصویر کاریکاتور گونه‌ای از خود نشان می‌دهند
برخی از آنها حتی مردم را به حال خود رها کرده‌اند و خود در این شوهای رنگارنگ دهشتناک غرق شده‌اند.
زمانی دور شاید هم نزدیک اگر با قلم بدستان خالص صفحه سیاه شده‌ای را نشان می‌دادند و غضب می‌کردند ، به دلجویی ، دلشان را بدست می‌آوردند تا این منتقدین بتوانند موشکافانه ایراد و اشکالهایی را ببینند و بگویند تا جامعه اصلاح شود.
اما حالا قطورترین کاغذ سیاه را برای این منتقدین ردیف می‌کنند می‌گویند پرونده را نخواند بنویس جواب بده..
صدایی نیست و سکوت پر غمی فضای جامعه منتقدین را فرا گرفته است، این سکوت رضایت و ترس را نمی‌شناسد بلکه در خود بارانی را در آغوش می‌گیرد و سیلاب شود و فورانش انتهایی ندارد جز.‌‌..
ناصر خسرو می گوید:
خرد اندر دنیا سره است و سلاح
خرد اندر دین نیک سلاح است و عصاست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بسیار بسیار زیبا بود. باشد که فرهنگ نقد و نقادی نگاه انسانی و بی‌طرفانه بگیرد و ارزش های انسانی جای منافع فرقه ای و گروهی را بگیرد.
    رنجیدم و لذت بردم.
    به امید آنروز🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا