لگد به سنگ گورها و پایه ستون های ساسانی رها شده در آرامگاه شیخ یوسف سروستانی!

سیاوش آریا

سال های سال است که آثار تاریخی سنگی ارزشمند که بیشتر سنگ گور و بخش هایی از سنگ گورهای دوران گوناگون تاریخی است در حیاط آرامگاه شیخ یوسف سروستانی در مرکز شهر سروستان پارس به حال خود رها شده و در گوشه ای افتاده است. اما در این میان سه پایه ستون بسیار ارزشمند ساسانی در لابلای سنگ گورها با بدترین روش چیدمان و قرارگیری در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی در گوشه حیاط آرامگاه شیخ یوسف سروستانی به حال خود رها شده است که روشن نیست از کجا به این مکان آورده شده و هیچ شناسنامه ای هم برای آنها فراهم نشده است.

نگارنده دو بار در اوایل و نیمه دهه نود خورشیدی در گزارش هایی در روزنامه ها و خبرگزاری ها وضعیت اندوه بار و دردناک این سنگ های تاریخی به ویژه پایه ستون های ساسانی را گوشزد کرده و با رفتن به اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موضوع را به مسولان آگاهی داده ام. اما شوربختانه همچنان «در بر همان پاشنه می چرخد» و گویا گوش شنوایی نیست.

این در حالی است که می توان این سنگ گورها را در همان حیاط ساماندهی کرد و برایشان شناسنامه فراهم آورد و به درستی از آنها نگهداری و حفاظت کرد. اما پایه ستون های ساسانی باید یا به مخزن اداره میراث فرهنگی شهر سروستان منتقل شود یا بهترین کار این است که آن ها را به مرکز شهرستان و در موزه سنگ شیراز آورد و به درستی نگهداری و حفاظت کرد.

باید دانست از دوره ساسانی در سراسر کشور آثار اندکی وجود دارد و به ویژه پایه ستون های ساسانی که از دیدگاه مطالعات تاریخی و باستان شناختی دارای ارزش بسیار فراوانی است و از جایگاه ویژه ای نزد کارشناسان و پژوهشگران برخوردار است و جا دارد تا مسولان استان هرچه زودتر درباره آن ها تصمیم گیری کرده و آنها را به جای امنی با فراهم کردن شناسنامه منتقل کنند. همچنین در سراسر کشور پایه ستون های ساسانی اندکی برجای مانده و حفظ و نگهداری و حفاظت از آنها امری ضروری و مهم به شمار می آید.

در پایان امیدوار هستیم که این بار مسولان میراث فرهنگی از کنار موضوع به سادگی نگذرند و چاره ای ریشه ای برای آثار سنگی به جا مانده در حیاط آرامگاه شیخ یوسف سروستانی بیندیشند.

معماری آرامگاه شیخ یوسف سروستانی همانند معماری بناهای ساسانی و به گونه چهارتاقی است که محل زندگی و درس شیخ یوسف بن یعقوب سروستانی بوده که روی سنگ گور وی تاریخ ۶۸۰ مهی (هجری قمری) آورده شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا