درخواست نماینده آبادان از ضرغامی؛ جلوگیری از قرار گرفتن پروژه‌های فاقد مجوز میراث فرهنگی در ردیف‌های بودجه ۱۴۰۲

نماینده آبادان از وزیر میراث‌فرهنگی خواست تا از تخصیص بودجه به پروژه‌های فاقد مجوز میراث فرهنگی جلوگیری کند.

مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و دو نامه رهبری برای ابلاغ سیاست‌های برنامه پنجم و ششم توسعه تأکید دارد که تمامی پروژه‌ها باید پیوست فرهنگی داشته باشد، همچنین طبق جزء یک ماده ۱۰۰ برنامه ششم تمام پروژه‌های عمرانی باید پیوست میراث فرهنگی داشته باشد.

از سویی طرح اتاف (ارزیابی تآثیرات اجتماعی- فرهنگی) که روشی است برای شناسایی تأثیرات اجتماعی-فرهنگی پروژه‌های زیربنایی در شهرها از مسئولان در شهرها می‌خواهد تا پیوست‌های فرهنگی- اجتماعی طرح‌های عمرانی خود را ارائه کنند.

این پیوست بویژه برای حوزه‌هایی همچون میراث فرهنگی و محیط زیست که همواره به بهانه اجرای طرح‌های توسعه با مشکل مواجه هستند بسیار حائز اهمیت است.

حال جلیل مختار نماینده مردم آبادان از وزیر میراث فرهنگی خواستار پیگیری این موضوع شده است.

در متن نامه‌ او خطاب به ضرغامی به تاریخ ۱ شهریور ۱۴۰۱ آمده است:

احتراما پیرو مکاتبه بی پاسخ اینجانب به شماره ۳۵۶۱ مورخ ۹/۹ /۱۴۰۰ به استحضار می‌رساند به استناد ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه تمامی دستگاههای اجرایی موظف به ارائه پیوست میراث فرهنگی در مرحله مطالعات و پیش از بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی هستند به همین منظور در راستای وظایف نظارت مجلس خواهشمند است با بررسی و دقت نظر در لیست پروژه های عمرانی مشمول دریافت مجوز میراث فرهنگی در بودجه ۱۴۰۱ موارد ذیل مورد بررسی قرار گیرد:

الف) آیا پروژه‌های عمرانی جدول پیوست مکاتبه پیشین مجوزات قانونی لازم را از آن وزارتخانه اخذ کردند.در صورت کسب هرگونه مجوز یا عدم کسب مجوز مستندات ارائه گردد. در مورد سدهایِ پیوست، مجوزهای صادره قبل از شروع پروژه و پیش از آبگیری سد ارائه گردد.

ب)میزان خسارت تعیین شده و شیوه اعمال تعیین خسارت به تفکیک هر پروژه به همراه مستندات لازم ارائه کرد.نحوه برخورد قانونی با اجرای پروژه‌های فاقد مجوز لیست پیوست و همراه مستندات ارائه کردند.

د) مطالعات نهایی کلیه پروژه‌های سدسازی‌های انجام شده بر رودخانه‌های خوزستان ارائه گردد.

در پایان تقاضا دارد با توجه به آن که شاهدِ موارد متعددی از پروژه‌های فاقد مجوز از شورای فنی میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در ردیف‌های بودجه ۱۴۰۰ بودیم دستور فرمایید در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و سایر دستگاه‌های دولتی از قرار گرفتن پروژه‌های فاقد مجوز میراث فرهنگی در بودجه ۱۴۰۲ جلوگیری به عمل آید»

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا