زخم یادگاری نویسی ها بر تن رنجور گوردخمه ساسانی مرودشت

سیاوش آریا

یک گوردخمه ساسانی در یکی از روستاهای فاروق مرودشت در شرایط بد حفاظتی و نگهداری به سر می برد. افراد ولگردنابخرد و فرومایه در درون این گوردخمه یادگاری نویسی کرده و چهره زشت و زننده ای را به نمایش گذاشته اند.

گوردخمه ها از آن دسته از یادمان های تاریخی و فرهنگی ارزشمند به شمار می آیند که از دید پژوهش و بررسی های باستان شناختی و مطالعات تاریخی و شرایط اجتماعی روزگار باستانی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. همچنین شوربختانه تا کنون پژوهش درخوری درباره گوردخمه ها، دخمک ها و یا استودان های دوران باستانی ایران انجام نگرفته است. این در حالی است که بیشتر گوردخمه ها و یا استودان های سرزمین پارس به ویژه در شهر مرودشت که از پراکنش بسیار زیادی نیز برخوردار است، در حال نابودی و از میان رفتن است و تا کنون هیچ گونه مستندنگاری و بررسی علمی بر روی آن ها انجام نشده است.

اما گوردخمه فاروق که مربوط به اوایل دوره ساسانیان است بر دامان کوهی نقش بسته و ترک و شکاف ها از بیرون و درون آن رو به فزونی است و آینده ناروشنی را پیش روی یادگار ساسانیان قرار داده است. همچنین افراد فرومایه در درون گوردخمه که دسترسی به آن کمابیش سخت و دشوار است را انبوهی از سنگ های کوچک و بزرگ ریخته و صحنه نازیبایی را به نمایش گذاشته اند.

بی گمان بدترین درد گوردخمه فاروق مرودشت، زخمی است که به وسیله انبوه یادگاری نویسی ها در درون آن بر تن رنجور و بی دفاع یادگار ساسانیان برجای مانده است.

باید دانست که این گوردخمه ساسانی نیازمند رسیدگی و حفاظت بیشتر است و نباید به حال خود رها شود.

گوردخمه ها نمونه ای از آرامگاه های باستانی هستند که جسد کامل فرد درگذشته در آن جای می گرفته و بنا به باورها و آیین های آن دوره تاریخی، آیین های ویژه ای برای گورسپاری ها انجام می گرفته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا