وضعیت اندوه بار یک چهارتاقی در شهر مرودشت

سیاوش آریا

یک چهارتاقی اسلامی در یکی از روستاهای سیدان شهر مرودشت از وضعیت حفاظتی و نگهداری نامناسبی برخوردار است و درون این بنای تاریخی پر از زباله و سرگین (مدفوع) گوسپندان است که بوی بد آن، هر بازدید کننده ای را فراری می دهد.
این چهارتاقی که به گمان فراوان مربوط به دوران صفویه است درون یک گورستان محلی جای گرفته که کاربری آرامگاهی داشته و هم اینک هیچ گونه سنگ گوری در آن دیده نمی شود. اما به گفته مردم روستا، پدربزرگ های آنان سنگ گور درون چهارتاقی را دیده اند و سنگ گور تا ۷۰ یا ۸۰ سال پیش وجود داشته و پس از آن کامل از میان رفته است!
همچنین این چهارتاقی در دوره های سپسین یک بار مورد مرمت و استحکام بخشی قرار گرفته که می توان این اقدام ها را از نزدیک دید. اما با این همه، درون بنا ترک و سوراخ و شکاف هایی پدید آمده که تهدیدی جدی برای آن به شمار می آید و نیازمند مرمت و استحکام بخشی فوری است. در غیر اینصورت با افزایش ترک و شکاف ها و به آرامی، بنا رو به فرسودگی رفته و در آینده فرو خواهد ریخت.
از سویی، درون چهارتاقی را سیاهی حاصل از دود آتش پوشانده و چهره زشت و ناخوشایندی را به نمایش گذاشته است که جا دارد نهادهای فرهنگی مسول و دهیار روستا با آموزش و آگاهی رسانی به مردم بومی از ادامه این روند پیشگیری کنند.
چهارتاقی نام برده در درون گورستانی قرار دارد که دارای سنگ گورهای تاریخی ارزشمندی از دوره قاجاریه و پهلوی یکم و دوم است که نیازمند ساماندهی از سوی مسولان امر است. خوشبختانه به گفته مردم روستا، درگذشتگان این روستا در گورستان نام برده به خاک سپرده نمی شود و گورستانی دیگر در نزدیکی روستا وجود دارد که درگذشتگان را در آنجا به خاک می سپارند. همچنین نگارنده هیچ سنگ گوری مربوط به دو سه دهه پیش را در گورستان روستا نیافت.
اما در پایان جا دارد تا مسولان میراث فرهنگی به این چهارتاقی ارزشمند توجه و رسیدگی کنند و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.

به انگیزه در خطر بودن این گونه آثار از دست سودجویان نام و نشانی روستا آورده نشده است…

نگاره های این گزارش به تازگی گرفته شده است، آن ها را ببینید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا