روزگار غم بار کاروانسرای شهید آباد خرم بید

سیاوش آریا

کاروانسرای نامدار به شاه عباسی در روستای شهیدآباد شهر خرم بید پارس در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی به سر می برد و روزگار غم باری را سپری می کند و به ویرانه ای تبدیل شده است.
کاروانسرای صفوی شهیدآباد با گستردگی کمابیش ۳۶۰۰ مترمربع یکی از ارزشمندترین کاروانسراهای ایران و سرزمین پارس است که سال ها است مورد بی مهری مسولان شهری و نهادهای فرهنگی از جمله وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قرار گرفته و در حال فروپاشی و نابودی است.این کاروانسرا که وابسته به دوره صفویه است دربخش مشهد مرغاب،شهرستان خرم بید،۳۰۰ متری جنوب خاوری روستای شهیدآباد جای گرفته و به شماره ۲۱۴۴۹ در تاریخ ۷ اسپندماه ۱۳۸۶ خورشیدی به ثبت ملی رسیده است. این کاروانسرا از شیوه مرسوم کاروانسراهای صفویه پیروی کرده و دارای حجره های بی شمار، اصطبل ها، انبارها و حیاط مرکزی است و از معماری زیبایی برخوردار است.با این همه،به انگیزه بی مهری مسولان فرهنگی سال ها است به حال خود رها شده و به پناهگاهی برای معتادان و ولگردان و جایگاهی برای گوسپندان تبدیل شده است.بیشتر بخش های کاروانسرا فرو ریخته، در ورودی آن کنده و ناپدید شده و گیاهان و علف های هرز در سراسر این یادگار ملی روییده و چهره زشت و ناخوشایندی را به نمایش گذاشته است.سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی نیز از فرصت بهره برده و با کند وکاوهای غیرمجاز به جان آن افتاده اند.یادگاری نویسی با رنگ در جای جای این بنای ملی دیده می شود که چهره آنرا خدشه دار کرده است. بوی بد انبوه زباله و سرگین(مدفوع) گوسپندان و دیگر جانوران امان ماندن اندک گردشگران و بازدیدکنندگان را بریده و آن ها را زود فراری می دهد.
اما یکی از بدترین دست اندازی ها و درد کاروانسرای شهیدآباد،تجاوز به حریم و عرصه آن از سوی کشاورزان و زمین داران روستا است. زیرا گرداگرد آنرا زمین های کشاورزی فرا گرفته که تهدیدی جدی برای یادگار ملی به شمار می آید.
سخن در خور نگرش این است که مسولان زیادی از این یادمان ملی بازدید کرده و وعده و وعیدهای فراوانی در سال های گذشته برای احیا و مرمت آن داده اند که همگی به دست فراموشی سپرده شده و تنها شعاری فریبنده و پاسخی برای خبرگزاری ها بوده است. برای نمونه، در آذرماه ۱۳۹۵ برخی از مسولان استانی و شهری از این بنای ارزشمند بازدید کرده و قول پیگیری و رسیدگی و حتا احیای آنرا داده اند که در خبرگزاری ایرنا نیز بازتاب داشته و هیچکدام به سرانجام نرسیده است (خبرگزاری ایرنا، ۳ آذرماه ۱۳۹۵).

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا