زریباف سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به پرسشی با این مضمون که «برخی افراد تحت پوشش بنیاد شهید،کمیته امداد، سازمان بهزیستی و … به دلیل دهک بندی پایگاه رفاه ایرانیان از خدماتی که از این نهادها دریافت میکردهاند حذف شدهاند و بعد از مراجعه به این نهادها، به وزارت رفاه و پایگاه رفاه ایرانیان ارجاع شدهاند تا برای بهرهمندی مجدد از خدمات،دهک خود را تغییر دهند. ماجرا چه بوده است؟» گفت:پایگاه رفاه ایرانیان در هیچ کدام از تصمیمات نهادهای مذکور مبنی بر حذف ارائه خدمات به برخی از افراد تحت پوشش این نهادها، نه در لایه کارشناسی و نه در لایه اجرایی طرف همکاری و مشورت نبوده است.
وی افزود: وسع (دهک) افراد به عنوان اطلاعات تولیدی پایگاه رفاه ایرانیان صرفاً در صورت درخواست در اختیار همه دستگاههای اجرایی علاقهمند قرار خواهد گرفت و دستگاهها تماماً با اختیار و مسئولیت خود میتوانند از این اطلاعات استفاده کنند. بهعبارتدیگر، ضمن دفاع از منطق وسع سنجی، تعیین محدوده اقشار دریافت کننده حمایت و اقشار حذف شده، با مشورت پایگاه رفاه نبوده و تصمیم مستقل و مختارانه دستگاههایی اعم از بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بهزیستی و … بوده است.
زریباف با بیان اینکه متأسفانه در موارد معدودی مشاهده شده است که برخی دستگاههای اجرایی از دهک اعلامی به عنوان جایگزین تمامی فرایندهای شناسایی و خدمترسانی خود استفاده کردهاند و پاسخگویی به متقاضیان خود را به بهانه دهک بندی به پایگاه رفاه ایرانیان ارجاع دادهاند تأکید کرد: بدیهی است دهک افراد به صورت دستی قابل تغییر نیست؛ فلذا ارجاع معدود برخی متقاضیان این نهادها که اکثراً از اقشار خاص و نیازمند حمایت جامعه هستند به یک نهاد دیگر که از اساس از تصمیمات نهاد متولی بیاطلاع است اقدام صحیحی به نظر نمیرسد.منبع
کمپین؛سازمان بهزیستی علیرغم ادعای مددکاری در مراکز مثبت زندگی صرفا به دهک بندی اکتفا کرده در حالی که شاخص مهم معلولیت در دهک بندی لحاظ نشده و هزینه های مترتب بر معلولیت در دهکبندی نادیده انگاشته شده و در صورت اعتراض افراد نیز معلولان را به دنبال نخود سیاه راهی دستگاههای دیگر میکند!
انتهای پیام