گزارش تجارت‌نیوز ۴۰ روز بعد از سیل امامزاده داوود: روایت هلال احمر از سیل امامزاده داوود/ باقیمانده اجساد هنوز زیر رسوبات دفن هستند

۴۰ روز از سیل امامزاده داوود می‌گذرد. برخی از محلی‌ها می‌گویند تکه‌های اجساد در زیر گل و لای باقی مانده است. روایتی که مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هم آن را تایید می‌کند و می‌گوید: «امکان جست‌وجو و بیرون کشیدن باقی‌مانده اجساد را فعلا نداریم.»

«هنوز بوی اجساد را در مسیر حس می‌کنیم. هنوز تکه‌هایی از اجساد اینجا زیر رسوبات مانده است.» اینها تنها بخشی از روایات سیل‌زده‌های امامزاده داوود است. چهل روز از سیل امامزاده داوود می‌گذرد. از مرگ عزیزانشان تا دفن شدن خانه و زندگی‌شان زیر تلی از گل‌ولای می‌گویند. همه این اتفاقات در مدت کوتاهی افتاد، پیش از آنکه بتوانند عزیزانشان را نجات دهند.

منابع خبری می‌گویند سیل امامزاده داود تنها ۲۳ کشته داشته اما محلی‌ها این آمار را قبول ندارند. یکی از آنها می‌گوید: «فوتی‌ها بیشتر از آن چیزی است که می‌گویند. شبی که سیل اتفاق افتاد، آخر هفته بود. معمولا برای پنجشنبه و جمعه امامزاده شلوغ می‌شد. آن شب هم زائران و مسافران زیاد بودند. خودم اینجا بودم.»

یکی دیگر از محلی‌ها با دستش به مسیری در پشت روستا اشاره می‌کند و می‌گوید: «هنوز از آن مسیر به سمت امامزاده می‌رویم بوی اجسادی را که زیر رسوبات مانده‌اند به وضوح حس می‌کنیم. یکی از فوتی‌های آن شب از فامیل خودمان است. جنازه‌اش را که تحویل دادند، سبک بود. فقط نصف جسدش را پیدا کردند و همان را دفن کردیم.» می‌گویند به سازمان‌های مربوط هم اطلاع داده‌اند، اما فقط همان چند روز جست‌وجو کردند بعد از آن دیگر سراغ پیدا کردن تکه‌های باقی‌‌مانده اجساد نیامده‌اند.

ورود به منطقه امامزاده داوود ممنوع است
ورودی منطقه امامزاده داوود را بسته‌اند. زائران و گردشگران دیگر اجازه ورود به اینجا را ندارند. نگهبان ورودی منطقه، مسافران را از همانجا برمی‌گرداند. فرقی نمی‌کند از راه دور آمده باشند یا نزدیک. ورود ممنوع است.

راهی برای مشاهده منطقه امامزاده داوود بعد از چهل روز نیست. فقط ساکنان منطقه و تیم بازسازی و ناظران اجازه ورود دارند. توصیف منطقه در این گزارش هم با تکیه بر روایات همین افراد صورت می‌گیرد. نگهبان ورودی می‌گوید: «به ما گفته‌اند هیچ کس حق ورود ندارد. مشخص نیست تا چه زمانی بسته باشد، شاید یک سال طول بکشد، شاید دو سال.»

زائرانی که از اصفهان آمده‌اند هم اصرارشان بی‌فایده است. «هیچ چیزی در منطقه نمانده که شما نذرتان را آنجا قربانی کنید. سیل همه چیز را شسته و برده.» این جواب نگهبان و ماموران حاضر در منطقه به مسافرانِ راه دور است. از همانجا آنها را برمی‌گردانند تا در روستای پایین دست نذرشان را ادا کنند.

حتی همراه ساکنان هم امکان ورود به منطقه نیست. یکی از محلی‌ها می‌گوید: «امکان اینکه با من همراه شوید، وجود ندارد. یکی از محلی‌ها آنجا برای ورود با تیم ورود و خروج همکاری می‌کند، غریبه‌ها را متوجه می‌شود و برمی‌گرداند.»

می‌گویند منطقه را خالی کرده‌اند. نه مغازه‌دار نه رستوران‌دار، کسی آنجا کاری ندارد چون سیل همه چیز را از بین برد. یکی از محلی‌های منطقه امامزاده داوود می‌گوید: «ساکنان منطقه را پراکنده کرده‌اند. عده‌ای به روستای پایین‌دست «کیگا» رفته‌اند و عده‌ای هم به تهران.» برخی از سیل‌زده‌ها در روستای «کیگا» ملک داشتند. روستایی که حالا بنر فوتی‌های سیل، دیوارهایش را سیاهپوش کرده است.

مفقودی از سیل امامزاده داوود نداریم
حسین درخشان، مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات به تجارت‌نیوز می‌گوید: «خانواده‌هایی اعلام مفقودی کردند و اجساد مفقودی‌ها را پیدا کردیم. تکه‌ای از اجساد بدن آنها پیدا شد و دیگر از لیست مفقودی خارج می‌شود، در این حالت دیگر اعلام فوتی می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «شائبه‌هایی درباره سیل‌زده‌ها همچنان وجود دارد. برخی می‌گویند کارگران افعانستانی و برخی هم می‌گویند زائران. اگر همچنان مفقودی باشد بالاخره از سوی خانواده یا دوست و آشنا اعلام می‌شود، اما دیگر مورد اعلامی نداشتیم.»

امکان بیرون کشیدن باقی‌مانده اجساد را نداریم
درخشان با تائید اینکه تکه‌هایی از اجساد هنوز زیر گل‌ولای مدفون است، می‌گوید: «اینکه می‌گویند بوی تعفن اجساد در منطقه حس می‌شود، چنین چیزی نیست. اگر از اجساد خارج از گل ولای باشد، مشخص می‌شود. اگر زیر گل‌و‌لای باشد که بوی آن بالا نمی‌آید. همانطور که در قبرستان‌ها اینگونه است.»

او با اشاره به بخش دیگر گفته‌های محلی‌ها مبنی بر باقی‌ماندن تکه‌های از اجساد بعد از سیل امامزاده داوود ، می‌گوید: «اجساد زیر چند تُن گل‌ولای مدفون شده‌اند. دیگر امکان جست‌وجو نداریم. در این زمینه کوتاهی صورت نگرفته است.»

درخشان می‌گوید: «امکان جست‌وجو برای پیدا کردن باقی مانده اجساد را نداریم زیرا مشخص نیست که کجا دفن شده‌اند. نه سگ‌های زنده‌یاب می‌توانند آنها را پیدا کنند(از روی بوی تعفن تشخیص نمی‌دهند) نه دستگاه‌های زنده‌یاب. تل بسیار زیادی از خاک و رسوبات آنجا را گرفته است.»

او ادامه می‌دهد: «تکه‌های برخی از اجساد در بوستان جوانمردان پیدا شد. سیل اجساد را تا تهران هم برده بود. گستردگی زیاد است و جست‌وجو کار راحتی نیست.»

اما آیا روزی جست‌وجو برای باقی مانده اجساد از سر گرفته می‌شود؟ درخشان در این مورد می‌گوید: «ما تجربه‌های این چنینی را داشته‌ایم که باقی‌مانده اجساد را مدتی بعد از حادثه پیدا کرده‌ایم. ممکن است رسوبات شسته شود و تکه‌ای از جسد معلوم شود. در این حالت دوباره همکاران برای بیرون کشیدن جسد اقدام و کمک می‌کنند. اگر شواهدی برای ادامه جست‌وجو پیدا کنیم، هلال احمر باز هم پیگیری می‌کند.»

بیکاری سیل‌‌زده‌ها و انتظار برای کمک‌های دولت
مشخص نیست سیل برای این منطقه چقدر خسارت به بار آورد، اما پیش‌تر منصوری، استاندار تهران گفت: «سیل در کل استان تهران، چهار هزار میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشت.» (ایسنا)

سیل امامزاده داوود امید برخی از کسبه منطقه را برای درآمدزایی هم گرفت. یکی مغازه داشت و امیدش به مسافرانی بود که به آنجا می‌رفتند و آن یکی در مسیر امامزاده داوود مسافرکشی می‌کرد. یکی رستوران داشت و آن یکی قهوه‌خانه. حالا همه از آنجا آواره شده‌اند. مسافری نیست که خدمات بخواهد.

روایت‌های مختلفی از شاغلان اینجا وجود دارد که از مناطق دیگر به اینجا آمدند. یکی از محلی‌ها می‌گوید: «برخی از شاغلان اینجل کُرد بودند و از شهرهای دیگر آمده بودند.» روایات دیگری هم از کارگران افغانستانی در این منطقه وجود دارد.

یکی از محلی‌ها می‌گوید مغازه‌اش را در سیل از دست داد. دولت قول‌هایی برای جبران و راه انداختن کسب‌وکار داد اما تاکنون خبری نشده است. آن یکی هم می‌گوید فعلا در تهران مسافرکشی می‌کند. همان که نگهبان ورودی منطقه امامزاده داوود گفت: «سیل همه چیز را شست و برد، هیچ چیز نمانده.» نه خانه‌ای نه مغازه‌ای برای گذران زندگی. کورسوی امیدی اما برای رونق دوباره در منطقه هنوز وجود دارد. شاید یک سال دیگر، شاید دو سال دیگر.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا