آمار قابل استنادی از معلولان در کشور وجود ندارد

شبنم جهانشاد معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور:

سازمان آمار دستگاه‌های متولی را مبنای اعلام آمار معلولان قرار داده که طبعاً قابل استناد نیست.رصد آسیب‌های قانون برنامه ششم توسعه در حوزه معلولیت به آمار دقیق از مقدار معلولیت‌ها نیاز دارد.

با بررسی آمارهای حوزه معلولیت فهمیدیم که ۱۰ سال قبل سازمان بهداشت جهانی آمار افراد دارای معلولیت در کشور را ۱۵ درصد دانسته، در صورتی که سرشماری جمعیت معلولان را ۱.۳ درصد ثبت کرده بود.بنابراین متوجه شدیم که فاصله زیادی بین آمار کشوری و جهانی وجود دارد و در شرایطی که سرشماری ملی فقط معلولیت جسمی افراد را مد نظر قرار داده، سازمان بهداشت جهانی هر گونه کم‌توانی را در نظر گرفته است. بنابراین ادبیات معلولیت در کشور ما با دنیا تفاوت محسوسی دارد.

در پی درخواست ما مدیران سازمان آمار گفتند که نمی‌توانند بر اساس استانداردهای سازمان بهداشت معلولان را شناسایی کنند؛ چرا که انجام این کار نیاز به نیروی متخصص دارد. امسال هم این سازمان آمار دستگاه‌های متولی را مبنای اعلام آمار معلولان قرار داد که طبعاً قابل استناد نیست.

اجرای طرح شیوع‌شناسی نخستین گام برای شناسایی دقیق آمار معلولان است و بنابراین هدف اجرای این طرح حل مشکلات درباره آمار موجود از جمعیت معلولان است که همزمان با قزوین در ۹ استان دیگر کشور هم اجرا می‌شود.

برای اجرای مرحله پرسشگری طرح شیوع‌شناسی بودجه اختصاص داده شد و البته به برنامه‌ریزی در بخش‌های بیمه و توانبخشی هم نیاز داریم. در ضمن موانع قانونی هم داریم که تلاش می‌کنیم با کمک دستگاه‌هایی مانند وزارت بهداشت آنها را برطرف کنیم تا اجرای طرح آسان‌تر شود./تسنیم

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا