اتفاقی تلخ‌تر از ارگ بم در انتظار بافت تاریخی یزد | میدان امیرچخماق و مسجد جامع یزد آسیب دیدند؟ | جزئیات خساراتی که سیل به بافت تاریخی یزد وارد کرد

شهردار منطقه بافت تاریخی یزد افزود: سازه‌های بافت تاریخی یزد و منازل در این مناطق همه سازه‌هایی از خشت و گل هستند و از مصالح سنتی ساخته شده‌اند، دشمن اصلی سازه‌های خشتی، رواناب‌ها و بارندگی‌های شدید است. بارندگی‌ها و حجم رواناب‌هایی که از کوچه‌ها و معابر گذشته باعث شده که این سازه‌ها تخریب شوند.

میزان تخریب بافت تاریخی

نقوی اظهار کرد: در اتفاق سیل نزدیک به ۲۰۰ منزل و مغازه واقع در بافت تاریخ تخریب شدند به همین خاطر در ساعات اولیه شروع بارندگی و شدت گرفتن آن، نسبت به تخلیه بافت تاریخی اقدام کردیم و ساکنان این مناطق را به مکان‌های مطمئنی مانند حسینه‌ها، تکایا، ورزشگاه‌ها و بافت جدید شهر انتقال دادیم.

وی با بیان اینکه زنده بودن قنات‌های شهر یزد کمک زیادی در هدایت رواناب‌ها به زیر زمین داشت، افزود: خانه‌ها و اماکنی که امکان ریزش و فروریزش آنها وجود داشت را تا حد زیادی به صورت موقت مقاوم‌سازی کردیم تا از تخریب آنها جلوگیری شود. بناهای اصلی و تاریخی شهر مانند، میدان امیرچخماق، مسجد جامع و دیگر آثار تاریخی شهر یزد از سیلاب مصون ماندند و توسط شهرداری و میراث فرهنگی استان حفظ شدند، به طوری که آسیب جدی به آنها وارد نشده است.

نقوی درباره اقدامات پیشگیرانه و مقام‌سازی بافت تاریخی شهر یزد گفت: این حجم از بارندگی در ‌چهار دهه اخیر بی‌سابقه بوده،  بنابر این هر پیش‌بینی و اقدام پیشگیرانه‌ای به دلیل عدم مواجه با چنین بارندگی‌هایی و نبود تجربه کافی نمی‌تواند دقیق و درست باشد.

وی ادامه داد: در کل کار اساسی و کارشناسی شده‌ای درباره مقاوم‌سازی بافت تاریخی یزد تا کنون انجام نشده است، بارندگی اردیبهشت‌ماه امسال که در شهر یزد اتفاق افتاد تجربه خوبی را برای ما ایجاد کرد و ما را برای مواجهه با این سیبلاب آماده کرد، اگرنه با خسارت‌هایی بیش از این کواجه می‌شدیم.

تشکیل کارگروه بازسازی

شهردار منطقه بافت تاریخی یزد در ادامه گفت و گو با همشهری آنلاین اظهار کرد: کارگروه‌هایی از ثبت میراث جهانی، میراث فرهنگی و شهرداری تشکیل شده، تا برای استحکام‌بخشی بافت تاریخی و حفاظت ویژه آن در برابر حوادث اقدامات لازم در دستور کار قرار بگیرد.

وی ادامه داد:‌ مجموعه جمع‌آوری رواناب‌ها و دفع آب‌های سطحی با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد، حتی آب‌انبارهای قدیمی که در طی سال‌های اخیر مسدود شده بودند و آبگیری در آنها انجام نمی‌شد، خیلی سریع دوباره راه‌اندازی می‌شوند. از آب‌های جمع‌آوری شده در آب‌انبارها می‌توان در بخش مدیریت شهری و آبیاری مناطق سبز استفاده کرد، احیای آب‌انبارها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

نقوی افزود: در روز هفتم مرداد دکتر وحیدی وزیر کشور به اتفاق دکتر جمالی‌نژاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از سطح شهر بازدید کردند و شاهد حجم خرابی‌ها بودند. قول‌هایی از سوی ایشان برای بازسازی شهر داده شده است، در مرحله اول چند تیم از امداد آتش‌نشانی از شهر اصفهان و تهران به شهر یزد وارد شدند، همچنین ستاد مدیریت بحران کشور نیز برای اعزام تیم‌های تخصصی امداد ونجات قول مساعدت داده‌ است.

خطر در کمین بافت تاریخی یزد

وی با بیان اینکه اگر برای مقاوم‌سازی بافت تاریخی یزد اقدام عاجلی صورت نگیرد، در این شهر اتفاقی به مراتب بدتر از ارگ بم را شاهد خواهیم بود، اظهار کرد: باید یک سری از قوانین بازنگری شوند.

نقوی ادامه داد: باید با یک دید تازه‌تری وضعیت و موقعیت شهر یزد بازبینی کرد تا بتوان علاوه بر حفظ بافت تاریخی، به تسهیل و کیفیت زندگی شهروندان ساکن در بافت تاریخی یزد نیز توجه ویژه کرد، چرا که بهترین محافظان برای این بافت تاریخی همین مردم ساکن در این بافت هستند./همشهری

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا