آسیب رسانی تاراج گران به یک گوردخمه پارسی در شهر مرودشت

سیاوش آریا

تاراج گران و قاچاقچیان اموال تاریخی و فرهنگی به بهانه های پوچ و خیال انگیز یافتن گنج که هیچ وجود خارجی در میان سنگ ها ندارد، به بخش هایی از یک گوردخمه پارسی در شهر مرودشت پارس آسیب های برگشت ناپذیری رسانده اند.

کمبود شدید بودجه و نیروی انسانی در یگان حفاظت میراث فرهنگی انگیزه ای شده تا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نتواند به درستی از یادمان های تاریخی و فرهنگی پاسداری و نگهداری کند و از عهده ماموریت ها برآید. از همین روی، یادگارهای تاریخی و فرهنگی یکی پس از دیگری از سوی سوداگران اموال تاریخی و فرهنگی آسیب دیده و خدشه دار شده و گاهی برای همیشه از صفحه تاریخ پاک می شود و از میان می رود. همچنین تا زمانی که در وزارت آموزش و پرورش و از دوران دبستان و پایه سوم و چهارم درسی به نام میراث فرهنگی و محیط زیست گنجانده نشود و فرزندان این مرز و بوم از خردسالی با میراث فرهنگی و یادمان های تاریخی آشنا نشوند باید پذیرفت که وضعیت به همین روند کنونی خواهد بود. از سویی، وزارت میراث فرهنگی با کمبود نیروی انسانی در یگان حفاظت میراث فرهنگی رو به رو است و امکان نگاهبانی و سرکشی از همه آثار تاریخی یک منطقه و شهر در یک روز و دو روز امکان پذیر نیست و باید همه نهادها و ارگان های دولتی و حتا خود مردم با میراث فرهنگی همکاری کنند تا بتوان از یادگارهای تاریخی نگاهبانی کرد.
اما موضوع مهم امروزه در حوزه میراث فرهنگی، فقر فرهنگی، نبود آموزش و پالایش نکردن فرهنگ است که سبب می شود افرادی فرومایه و متوهم و نابخرد در میان سنگ و کوه به دنبال گنج نبوده بگردند و به یادمان های نیاکانی خود که نشانه های هویتی و شناسنامه هر ایرانی است ، آسیب رسانده و آن ها را نابود کنند.
اما سودجویان فرومایه به تازگی با پیکور برقی و پتک و مته، به جان یک گوردخمه پارسی ۲۰۰۰ هزار ساله در یکی از بخش های شهر مردوشت افتاده و کف زمین گوردخمه ، بالای دهانه ورودی که یک نشان فروهر زیبا بر روی آن نقش بسته بوده و درون دیواره آن را سوراخ کرده و شکسته و آسیب های برگشت ناپذیری را برجای گذاشته اند که دل هر دوستدار تاریخ و فرهنگ ایرانی را به درد آورده و آه از نهادش بلند می شود.
با این همه، نگارنده بر پایه خویشکاری ملی و مسولیت اجتماعی خویش موضوع را به مسول یگان حفاظت میراث فرهنگی شهر مرودشت آگاهی داده و با فرستادن نگاره های گوردخمه خواستار سرکشی و بازدید وی شده است…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا