بیانیه‌ی انجمن صنفی سراسری مرمتگران آثار فرهنگی و هنری نسبت به “مرمت گنبد مسجد شاه اصفهان”

شایعاتی که گاهی رنگ واقعیت می‌گیرد

تازه ترین آن، رخدادی در رابطه با مرمت‌های غیر قابل قبول مسجد جامع عباسی (در میدان نقش جهان اصفهان) است. انجمن صنفی سراسری مرمتگران آثار فرهنگی و هنری با ابراز تأسف از این واقعه، فعالیت های با نظارت ناصحیح یا بدون نظارت و پشتوانه علمی و اجرایی که بطور مستمر در برخی شهرهای کشور رخ می دهد و اصالت آثار ایران کهن را خدشه دار می سازد را به شدت محکوم و موضعی به شرح زیر ایراد می نماید.:

نخستین وجهه چنین اقداماتی، به‌ کارگیری متخصصانی با تجربۀ اجرایی کم یا به کارگیری افراد غیرمتخصص در پروژه‌های مرمتی است. همچنین ارائۀ طرح حفاظت و مرمت برای آثار تاریخی، آن هم در جمع متخصصان با تجربۀ اجرایی بالا، از اهمیت زیادی برخوردار است.

در خصوص طرح مرمت کاشی های گنبد مسجد جامع عباسی این لزوم، دوچندان شده و انتظار می‌ رفت از نقطه نظرات متخصصان بیشتری در سطح کشور استفاده شود و در رابطه با چنین میراث ارزشمندی جای همکاری ملی بیش از پیش احساس می گردد.

لذا پیشنهاد می گردد با تشکیل کمیته فنی، از صاحب نظران عرصه مرمت آثار تاریخی کشور، طرح های مرمت آثار نفیس تاریخی کشور به دقت مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

از اقداماتی که در خصوص مرمت آثار شاخص در مرحله انعقاد قرارداد انجام می شود، انجام ترک تشریفات است. در این گونه قراردادها پیمانکار توسط اداره کل میراث فرهنگی به صورت مستقیم انتخاب می شود و مبلغ قرارداد به صورت توافقی مشخص می شود.

بنابراین بهانه ای برای کیفیت پایین اقدامات مرمتی نمی ماند. شایان ذکر است که قرارداد مرمت کاشی های گنبد مسجد جامع عباسی به صورت ترک تشریفات بوده است.

دیگر اینکه ساز و کار نظارت جدی، امروزه در میراث فرهنگی کشور چرخه معیوبی دارد و امری تشریفاتی شده است. چنان که اطلاع یافته ایم هیچکدام از ناظرین این پروژه به نحو شایسته ای بر مرمت این اثر نظارت مکفی و لازم و منتقدانه نداشته‌اند.

اینجاست که از طرفی اثر تاریخی منحصر به فرد آسیب جدی میبیند و از طرف دیگر، بیت المال زیر نظر ناظران محترمی که به هر دلیل نتوانسته‌اند وظیفه خود را انجام دهند، پایمال می گردد.

مشاوره، حلقه گم شده دیگری در پروژه های مرمتی میراث ملی و جهانی است. به عبارتی، یک پروژه مرمتی شاخص باید یک تیم مشاور داشته باشد که مطالعات لازم را انجام می دهد و طرح مرمت ارائه می کند.

پیمانکار که طبق طرح مرمت تصویب شده، عملیات اجرایی مرمت را انجام دهد. همچنین گروه نظارت که از ابتدا تا انتهای پروژه بر همه امور نظارت دارد.

به جز اینکه در پروژۀ مرمت کاشی های گنبد مسجد جامع عباسی تیم نظارتی قابل قبولی وجود نداشته، آیا تیم مشاوره درخور و شایسته ای بوده است؟ این بی دقتی ها باعث شده که امروزه با باز شدن داربست، آسیب های موجود موجب افسوس همگان شود.

در پایان؛ انجمن صنفی سراسری مرمتگران آثار فرهنگی و هنری وظیفه خود می داند که با پایش و دخالت در حل اینگونه مشکلات؛ با بازدید کارشناسی و بررسی دقیق موضوع مطرح شده، با همراهی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بتواند راه حلی جامع و اصولی برای پیشبرد مرمت اصولی این اثر ارزشمند جهانی ارائه نماید.

انجمن صنفی سراسری مرمتگران آثار فرهنگی و هنری

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا