کتیبه هزار ساله برج لاجیم را از جا در آوردند و اثر جدیدی خلق کردند

یک باستان شناس، از تغییر کتیبه کوفی برج لاجیم توسط پیمانکار خبر داد.

 این روزها که بحث نوع مرمت و نگهداری میراث فرهنگی داغ است، یکی از آثار باستانی استان مازندران مورد توجه قرار گرفته است.  برج لاجیم ، واقع شده در شهرستان سوادکوه استان مازندران که مربوط به سال ۴۱۳ ه.ق است و سبک معماری قرون ۴ و ۵ را به خوبی نشان می دهد، دارای دو کتیبه پَهلوی و کوفی است. نوع مرمت کتیبه کوفی و همچنین مرمت گنبد این اثر تاریخی، رکنا را بر آن داشت تا با  مهدی عابدینی ، باستان شناس ، به گفت و گو بنشیند.

مهدی عابدینی، می گوید: کتیبه پهلوی این برجِ منحصر به فرد، نشان دهنده آن است که تا قرن ۴ و ۵ هجری، در مازندران خط و زبان پیش از اسلام رواج داشته است. کتیبه پهلوی در قسمت بالاتر برج و کتیبه کوفی، در قسمت پایینی آن قرار دارد. این ترتیب قرار گرفتن، می تواند نشان دهنده آن باشد که خط و زبان آن دوران، پهلوی بوده و زبان کوفی، بعد از آن رواج پیدا کرده است. درست همانطور که در حال حاضر، در تابلوهای راهنمایی و رانندگی، خط فارسی بالای خط انگلیسی است.

وی با اشاره به اینکه این برج جزء اولین بناهایی است که ثبت ملی شده است، می افزاید: اواسط دهه ۵۰، تصمیم گرفته شد که این برج مرمت شود. در مرمت این برج، از مواد و مصالح رایج آن روزها استفاده شده است. همچنین در دهه ۶۰ هم برج لاجیم مرمت شد که باز هم مرمتی غیر اصولی بود، برای مثال، استفاده از سیمان، یکی از اشتباهاتی بود که اتفاق افتاد در صورتی که در این بنا اصلا نباید از سیمان استفاده شود.

عابدینی در ادامه افزود: زمانی که پوسته خارجی گنبد این بنا، از بین رفته بود، آن را با مصالحی همچون سیمان و میلگرد مرمت کردند که وزن اضافه ای…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا