دستبرد سوداگران به گورهای ساسانی در مرودشت

سیاوش آریا

سوداگران اموال تاریخی و فرهنگی در یکی از بخش های شهر مرودشت به آثار تاریخی دستبرد زده و به چند «استودان» آسیب رسانده و بخش هایی از دو گور (استودان) ساسانی را شکسته اند.

گوردخمه ها و استودان های (جای نگهداری استخوان مردگان) یکی از بخش های شهر مرودشت در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی به سر می برند و از سوی سودجویان فرومایه اموال تاریخی و فرهنگی و به بهانه پوچ و خیال انگیز یافتن گنج مورد دستبرد قرار گرفته و بخش هایی از دو تا از مجموعه استودان ها را شکسته و آسیب های برگشت ناپذیری را بر جای گذاشته اند. همچنین این غارتگران نابخرد یک سنگ طبیعی که در نزدیکی آثار تاریخی قرار دارد را منهدم کرده که هنوز جای کارگذاری دینامیت و یا مواد منفجره در میان سنگ ها آشکار است. هرچند که، به گفته مسول یگان حفاظت میراث فرهنگی شهر مرودشت، این رخداد در سال گذشته روی داده و متخلف آسیب رسانی به سنگ طبیعی که در کنار دیگر آثار تاریخی قرار دارد دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده است.

با این همه، نگارنده با رفتن به اداره میراث فرهنگی استان و با نشان دادن نگاره ها، موضوع را به مسولان و کارشناسان امر آگاهی داده و خواستار رسیدگی بیشتر به یادمان های تاریخی و فرهنگی شده است.

اما کمبود شدید بودجه و نیروی انسانی در یگان حفاظت میراث فرهنگی، انگیزه ای شده است تا وزارت میراث فرهنگی نتواند به درستی از یادمان های تاریخی و فرهنگی به ویژه آن هایی که از مرکز شهرها دورتر است نگهداری و پاسداری کند و بیشتر یادمان های ملی در خطر دستبرد سودجویان قرار گرفته است. همچنین نقش آموزش در زمینه میراث فرهنگی بسیار احساس می شود و نیاز است تا همه نهادها ، ارگان های دولتی و حتا خصوصی پای کار آیند به میراث فرهنگی کمک کنند. زیرا یادمان های تاریخی همان گونه که از نامشان پیدا است و برچسب ملی دارند از آن همه مردم ایران است و همه مردم در برابر آن ها مسولیت دارند. از سویی، بی تفاوتی و بی انگیزگی برخی از کارمندان و مسولان میراث فرهنگی در سراسر کشور را نمی توان نادیده گرفت که تنها درگیر گذران زندگی و روز خود را به سر بردن هستند.

اما سوداگران میراث فرهنگی در شهر مرودشت به دو استودان که به نظر می رسد مربوط به سال گذشته باشد آسیب رسانده و بخش هایی از آنها را شکسته اند. همچنین پایین یکی از استودان ها را به آتش کشیده که همچنان جای آن باقی است. در کنار یکی دیگر از استودان های این مجموعه نیز، لاستیک خودرو آتش زده شده که جای آن آشکار است.
ادامه دارد

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا