سکونتگاه ساسانی غرق می‌شود!

سد چم‌شیر گچساران آذرماه امسال آبگیری می‌شود و یک محوطه تاریخی برای همیشه غرق خواهد شد، ‌جایی که قدمتش به دوره ساسانیان می‌رسد و به تازگی کشف‌های باستانی داشته است.

آبگیری به‌زودی سد چم‌شیر در گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد باستان‌شناسان را به تلاطم انداخته است، هیأتی متشکل از چهار متخصص باستان‌شناسی به مدت ۳۴ روز بدون وقفه در این محوطه تاریخی که قرار است غرق شود، به مطالعات باستان‌شناسی پرداخته‌اند. سعید امیرحاجلو ـ‌ سرپرست کاوش چم‌شیر می‌گوید: ۵ کارگاه کاوش و ۱۶۲ مترمربع از این محوطه خواناسازی شده است.

باستان‌شناسان در جریان کاوش‌های نجات‌بخشی محوطه ۱۰۶ حوضه سد چم‌شیر حتی سه دوره معماری از ساسانی تا دوره اسلامی، قطعاتی از سفال، شیشه، مهره‌های سنگی، هاون سنگی و صدف تراش‌خورده را شناسایی کرده‌اند. سرپرست کاوش احتمال غرق شدن این محوطه را پس از آبگیری داده است. او می‌گوید: مستندنگاری دقیقی از یافته‌های کاوش‌ها انجام شده است.

امیرحاجلو درباره دیگر نتایج آخرین کاوش‌ها در این محوطه تاریخی گزارش کرده است: با توجه به وجود دو استودان در صخره‌های مشرف به این محوطه تاریخی، گونه‌های سفال شاخص و شیوه معماری برخی از دیوارها، به نظر می‌رسد استقرار و سکونت جوامع انسانی در این محوطه دست‌کم از دوره ساسانیان آغاز شده است.

این باستان‌شناس می‌گوید: چشم‌انداز و توانمندی‌های طبیعی منطقه و نزدیکی به رودخانه “زهره” سبب شده استقرار و سکونت در این محوطه در یک بازه زمانی تقریباً هزارساله، تا سده‌های میانی اسلامی تداوم یابد.

سد چم‌شیر روی رودخانه سد زهره در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد درحال ساخت است. پیش‌بینی شده این سد تا آذرماه ۱۴۰۱ آبگیری شود، درحالی که دوست‌داران محیط زیست به دلیل وجود گنبدهای نمکی در این منطقه، احتمال تکرار تجربه تلخ سد گتوند و شور شدن آب در چم‌شیر را داده‌اند. بیم این نیز می‌رود پس از آبگیری سد مخزنی، تعدادی روستا، گونه‌های گیاهی بومی منطقه از جمله درختان گز، به همراه محوطه‌ای تاریخی غرق شود. با این حال، ساخت سد روی زهره به بهانه پیشگیری از خسارت‌های ناشی از سیل و تأمین آب برای اراضی کشاورزی، بدون توقف ادامه دارد.

نوشته های مشابه

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا