فاتحه مسجد جامع اصفهان را هم بخوانید/ مترو در ۱۵۰ متری اثر ثبت جهانی!

مریم اطیابی

قدمتش به قرن دوم هجری می‌رسد، دوره‌های سلجوقی ،ایلخانی، مظفری، تیموری، صفوی و قاجار تغییراتی در مسجد عتیق یا مسجد جامع اصفهان رخ داده است اما مهمترین تغییر در سال ۱۴۰۱ رقم می‌خورد، عبور مترو از فاصله ۱۵۰ متری این اثر فاخر ثبت جهانی! تا بدین ترتیب به پاس بی‌تدبیری‌های اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان یکی از مهمترین مساجد اصفهان نابود شود.

برای پشت مسجد جامع هم خواب دیده‌اند! خواب مجتمع‌سازی و مال‌سازی و ساخت و ساز و … و هر روز که دیرتر حریم مسجد جامع ابلاغ شود به منویات بیشتر نزدیک می‌شوند.

با عبور مترو در دولت قبل موافقت شده آن هم از بیخ گوش اثر! و چه کارهایی که معاونت میراث و اداره کل میراث فرهنگی اصفهان در طول این سالها در راستای تخریب انجام نداده است. نمونه‌اش پیاده‌راه‌سازی چهارباغ در دولت پیشین.

حالا آش خیانت‌های پیشین چنان شور شده که ناچار شدند در دولت جدید بار دیگر طرح را به وزارتخانه بیاورند و درخواست ۳ جانمایی بدهند. و جانمایی از همه‌دورتر برای عبور مترو، تنها ۱۵۰ متر فاصله دارد با مسجد عتیق!

فکر کنید هر چند دقیقه در عمق چند متری زمین با عبور هر قطار چه لرزشی بر پیکر مسجد جامع وارد می‌شود آن هم مسجد قرن دومی در شهری که روزگاری دیار زنده‌رودان بود و به یمن بی‌کفایتی رودخانه‌اش خشک و فرونشست زمین حلقه‌ای برگردن همه شهر! این مسجد تاب این همه بی‌کفایتی را دارد؟!

برای محور فرهنگی- تاریخی اصفهان سال ۷۷ توسط مرحوم باقر آیت‌الله زاده شیرازی و تیمش یک حریم از دروازه طوقچی تا سی و سه پل تعریف شد. این حریم مجموعه کوچکی شامل چهارباغ ، بازار و مسجد جامع را در بر می‌گرفت.

سال ۹۳ قرار شد محور تاریخی- فرهنگی اصفهان در ۸ محور تعریف شود که تقریباً از باغ قوشخانه اصفهان شروع می‌شود و تاچهارباغ بالا و باغ هزار جریب ادامه می‌یابد و از سمت دیگر به تخت فولاد می‌رود.

در این بین زون شماره ۲ شامل مسجد جامع و بافت پیرامون و زون شماره ۳ شامل بازار نقش جهان، ارگ صفوی، چهارباغ تا نزدیک سی و سه پل می‌شود.

سال ۹۵ حریم میدان نقش جهان مصوب شد و چون نوشدارویی پس از مرگ سهراب بعد از فجایع پیاده‌راه‌سازی چهارباغ در مرداد ۱۴۰۰ ابلاغ شد.

سال ۹۳ تعیین حریم مسجد جامع شروع شد و سال ۹۵ طرح در شورای فنی مطرح شد و پس از آن با آمدن مدیر کل فعلی دفتر ثبت، بار دیگر در سال ۹۶ پروژه حریم مطرح و پیگیری و اواخر دی ماه طرح مصوب شد البته بدون نقشه.

پیگیری نقشه تا آمدن مدیر کل میراث استان اصفهان و تعیین معاون جدید میراث طول کشید.

اکنون پرونده به دفتر علی دارابی معاون میراث فرهنگی رسیده و با تایید او و امضا وزیر ابلاغ حریم مسجد جامع میسر می‌شود.

بر اساس ضوابط حریم، عبور مترو از محدوده حریم‌درجه یک ممنوع مسجد جامع ممنوع است. و ساخت و سازهای پشت مسجد جامع هم باید به حالت قبل بازگردد. ایجاد مجتمع‌های بزرگ ممنوع است و حد مجاز ارتفاع ۵ متر تعیین شده است.

در اطراف مسجد جامع ۳۳۱ اثر واجد ارزش و ۱۸۰ اثر ثبتی وجود دارد.حالا همگان منتظرند تا ببینند میراث فرهنگی، شهرداری چه تصمیمی برای این اثر ثبت جهانی می‌گیرند ایا لرزه مترو نفس مسجد عتیق را به شماره می‌اندازد یا راه نجاتی برای آن پیدا می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا