مرمت بینی شیرهای تاریخی خود را به میراث استان تهران بسپارید!/حذف جزییات معماری در مرمت برج طغرل!

عکس: سعید فتوحی ، مریم اطیابی

چندی پیش چند آجر پیشانی یال وسط ضلع جنوبی برج طغرل فرو ریخت و پس از آن اعلام شد که این یال طی چند روز مرمت شده است.

برج طغرل به حالت قرینه طاقی ورودی – خروجی دارد که بر پیشانی یال وسطِ طاقی‌ها با آجر، طرح صورت یک شیر با فرو رفتگی‌ آجرها ایجاد شده است و بر جذابیت‌های معماری برج افزوده است.

منصفانه باید گفت فرو رفتگی‌های ضلع جنوبی به اندازه ضلع شمالی به صورت مشهود صورتک و بینی یک شیر را تداعی نمی‌کند اما به هر حال دارای فرو رفتگی‌ و قوس‌هایی بود که در عکس‌های قدیمی کاملا مشهود است.

سعید فتوحی اما در بازدید ‌از برج با صحنه‌ای عجیب مواجه شده که در عکس‌هایش هم کاملا مشهود است. فرورفتگی آجرها و‌جزییات معماری غیب شده است!

او تاکید می‌کند که هر چند فرورفتگی‌های ضلع جنوبی شبیه ضلع شمالی نبوده اما شبیه چیزی که امروز مرمت شده هم نبوده است. در واقع هزینه مرمت پرداخت شده و نوک یال بالای کتیبه کاملا ساده مرمت شده گویی اصلا این قسمت فرو رفتگی نداشته است! در این صورت چه حاجت به مرمتگر با یک کارگر ساده هم می‌شد این طرح را اجرا کرد.

به گفته‌ی مرمتگران اساسا قسمت کتیبه‌دار بناها باارزش‌ترین قسمت بنا است به استناد این گفته دقیقا باید اهمیت ضلع جنوبی از ضلع شمالی بیشتر باشد.از سویی هم عکس‌های قدیمی گواه بر این هستند که این بخش دارای فرورفتگی و کاسه‌های قوسی شکل بوده هم شاهد زنده صورتک شیر ضلع شمالی است. و امکان مطالعه تطبیقی کاملا وجود داشته است.

به عبارتی میراث فرهنگی استان تهران زحمت کشیده و در فرآیندی نادر در عرصه مرمت کل فرورفتگی را صاف کرده به گونه‌ای که این یال شبیه باقی یالها باشد. و دیگر این فرورفتگی نوک بینی شیری را تداعی نمی‌کند!گویی به تشخیص میراث فرهنگی بینی شیر بخت‌برگشته نیاز به عمل فانتزی داشته و کل فرورفتگی آن محو شده است! و یک مرمت کاملا ساده و‌ معمولی بر روی آن انجام شده است.

لابد که میراث فرهنگی استان تهران با مطالعات کامل مرمت، مطالعات تطبیقی،مستندنگاری‌های پیشین، گرفتن مشورت از بزرگان حوزه مرمت و پژوهشگاه،بررسی طرح مرمت در شورای فنی و انجام مناقصه در چند روز تعطیلی دست به چنین اقدام شایسته‌ای زده است؟! چرا که به غیر از برج آزادی (عصر پهلوی) و برج میلاد( جمهوری اسلامی)، برج طغرل تنها برج تاریخی تهران و البته متعلق به دوره سلجوقی است.

میراث استان تهران سالهاست که ارادت خاصی به شهرری بویژه برج طغرل دارد.‌نصب پست گاز در کنار دیواره برج طغرل، ساخت یک مجتمع گردشگری- تجاری کنار برج طغرل و بر روی شهر دوره سلجوقی از سوی شهرداری و مسئولان، ساخت پارک کنار برج و کشف سازه‌های تاریخی در میانه پارک از دستاوردهای این ارادت است. بماند که زمانی قرار بود مترو از زیر برج طغرل عبور کند!

فقط یک پرسش کسی خبر دارد آخرین باری که از پایش برج طغرل و بررسی اسیب‌های وارده به ان گذشته چه زمانی بوده و آیا اصلا طرح مرمتی برای این برج وجود داشته است؟!

هر چند با این شیوه مرمت همان بهتر که برج همین‌طور دست نخورده باقی بماند و‌ کسی زحمت مرمت آن را بر دوش نکشد!

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا