تجاوز معدن کاران به حریم «قصر قباد» کوار

سیاوُش آریا

ساخت و پدیداری معدنی در حریم درجه یک یادمان تاریخی نامدار به «قصرِ قُباد» در شهر کَوار، اَفزون بر نابودی زیست بوم و طبیعت زیبا و بی همتای منطقه، سبب خَدشه دار شدن و شکستن حریم این یادگار ملی شده است.
حال ایران این روزها خوب نیست و مردم کشور همسو با داغ دیدگان مردم ارجمند آبادان هستند، و حال یادمان های تاریخی و فرهنگی بسیار بدتر از این روزهای ایران است.
اما یادمان تاریخی فرهنگی قلعۀ قلات که بیشتر به قَصرِ قُباد نیز نامدار است یکی از دژهای مهم و راهبردی دوران باستان بوده است. در این یادمان تاریخی – فرهنگی بر پایۀ سفال های موجود می توان سه دورۀ تاریخی از روزگار هخامنشیان تا ساسانی و دورۀ اسلامی را دید که همین موضوع ارزش و اهمیت قصرِ قُباد را در دوره های گوناگون تاریخی بازگو و بازنمایی کرده و نشان می دهد. اما با این همه، قصرِ قُباد روزگار سخت و دشواری را پشت سر می گذارد. بیشتر سازه های روی دژ که در پیوند با دورۀ اسلامی است به اَنگیزۀ رسیدگی نکردن و مرمت و بِهسازی در حال ریزش و نابودی است. در بخش هایی از این یادمان ملی و تاریخی همانند دیگر یادگارهای تاریخی در سراسر کشور با کَند و کاوهای غیرمجاز سوداگران اَموال تاریخی و فرهنگی رو به رو هستیم که آسیب های برگشت ناپذیری را بر جای گذاشته است. یادگاری نویسی با رنگ بر روی پلکان سنگی و ورودی قلعۀ قلات از سوی بازدیدکنندگان و حتا کوهنوردان که جای بسی اَفسوس و دریغ دارد، چهرۀ زشت و زننده ای را به نمایش گذاشته است. روشن کردن آتش و جا گذاشتن خاکستر آن از سوی کوهنوردان و بازدیدکنندگان در پیرامون دژ نامدار به قصرِ قباد نیز صحنۀ نازیبا و زشتی را به جا گذاشته است. رویش اَنبوه خار و خاشاک بر روی دژ و شکستن درختچه ها از سوی برخی از بازدیدکنندگان از دیگر دشواری های پیش روی یادمان تاریخی قلعۀ قلات است.
با این همه و بی گمان بدترین درد و دشواری یادمان تاریخی و فرهنگی نامدار به قصرِ قُباد، دست اَندازی (تجاوز) معدن کاران به حریم درجه یک آن است. ساخت و پدیداری معدن در حریم قلعۀ قلات گویا کمابیش از سال های ۱۳۹۴ و ۹۵ خورشیدی آغاز شده و با راه اَندازی و تجهیز کارگاه های مورد نیاز، هم اینک چند سالی است که در حال بهره برداری است…

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل