تجاوز معدن کاران به حریم «قصر قباد» کوار

سیاوُش آریا

ساخت و پدیداری معدنی در حریم درجه یک یادمان تاریخی نامدار به «قصرِ قُباد» در شهر کَوار، اَفزون بر نابودی زیست بوم و طبیعت زیبا و بی همتای منطقه، سبب خَدشه دار شدن و شکستن حریم این یادگار ملی شده است.
حال ایران این روزها خوب نیست و مردم کشور همسو با داغ دیدگان مردم ارجمند آبادان هستند، و حال یادمان های تاریخی و فرهنگی بسیار بدتر از این روزهای ایران است.
اما یادمان تاریخی فرهنگی قلعۀ قلات که بیشتر به قَصرِ قُباد نیز نامدار است یکی از دژهای مهم و راهبردی دوران باستان بوده است. در این یادمان تاریخی – فرهنگی بر پایۀ سفال های موجود می توان سه دورۀ تاریخی از روزگار هخامنشیان تا ساسانی و دورۀ اسلامی را دید که همین موضوع ارزش و اهمیت قصرِ قُباد را در دوره های گوناگون تاریخی بازگو و بازنمایی کرده و نشان می دهد. اما با این همه، قصرِ قُباد روزگار سخت و دشواری را پشت سر می گذارد. بیشتر سازه های روی دژ که در پیوند با دورۀ اسلامی است به اَنگیزۀ رسیدگی نکردن و مرمت و بِهسازی در حال ریزش و نابودی است. در بخش هایی از این یادمان ملی و تاریخی همانند دیگر یادگارهای تاریخی در سراسر کشور با کَند و کاوهای غیرمجاز سوداگران اَموال تاریخی و فرهنگی رو به رو هستیم که آسیب های برگشت ناپذیری را بر جای گذاشته است. یادگاری نویسی با رنگ بر روی پلکان سنگی و ورودی قلعۀ قلات از سوی بازدیدکنندگان و حتا کوهنوردان که جای بسی اَفسوس و دریغ دارد، چهرۀ زشت و زننده ای را به نمایش گذاشته است. روشن کردن آتش و جا گذاشتن خاکستر آن از سوی کوهنوردان و بازدیدکنندگان در پیرامون دژ نامدار به قصرِ قباد نیز صحنۀ نازیبا و زشتی را به جا گذاشته است. رویش اَنبوه خار و خاشاک بر روی دژ و شکستن درختچه ها از سوی برخی از بازدیدکنندگان از دیگر دشواری های پیش روی یادمان تاریخی قلعۀ قلات است.
با این همه و بی گمان بدترین درد و دشواری یادمان تاریخی و فرهنگی نامدار به قصرِ قُباد، دست اَندازی (تجاوز) معدن کاران به حریم درجه یک آن است. ساخت و پدیداری معدن در حریم قلعۀ قلات گویا کمابیش از سال های ۱۳۹۴ و ۹۵ خورشیدی آغاز شده و با راه اَندازی و تجهیز کارگاه های مورد نیاز، هم اینک چند سالی است که در حال بهره برداری است…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا