تپه تاریخی «مهره ای» داراب، زیر و رو شد!

سیاوش آریا

تپه تاریخی نامدار به «مهره ای» در یکی از روستاهای شهر داراب در استان پارس مورد دستبرد گسترده سوداگران اموال تاریخی و فرهنگی به بهانه های پوچ و خیال انگیز یافتن گنج قرار گرفته است. شوربختانه سودجویان فرومایه و نابخرد با کند و کاوهای غیرمجاز و توهم آمیز خود به لایه های باستان شناسانه این محوطه تاریخی و فرهنگی، آسیب های برگشت ناپذیری را وارد و آن را زیر و رو کرده اند.
تپه تاریخی نامدار به «مهره ای» در شهر داراب در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی جای دارد و از سوی تاراج گران یادمان های تاریخی و فرهنگی غارت شده و در چندین بخش از تپه، گودال های بزرگ و کوچکی پدید آورده و به آن آسیب رسانده اند. گذر خودروهای سنگین و رد لاستیک آن ها از سوی زمین داران و کشاورزان نیز از دیگر چالش های پیش روی این تپه تاریخی است. رد لوله ها برای آبیاری زمین های کشاورزی از روی عرصه تپه «مهره ای» از دیگر دشواری های آن است. این در حالی است که تپه تاریخی نامدار به «مهره ای» از سوی مسوولان اداره میراث فرهنگی شهر داراب مورد بی مهری قرار گرفته و تا کنون به ثبت ملی نرسیده است! همچنین تا کنون هیچ گونه بررسی و کاوش و پژوهش های باستان شناختی در این محوطه انجام نگرفته است که همین موضوع سبب ناشناختگی و دست اندازی های (تعرضات) بیشتر سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی و آسیب های موجود خواهد بود.
شهرستان داراب به گفته باستان شناسان یکی از شهرهای مهم تاریخی و باستانی جنوب استان پارس و کشور است که دارای غنای فرهنگی ویژه ای است و از اهمیت به سزایی در زمینه مطالعات تاریخی و باستان شناختی برخوردار است. اما دوری از مرکز استان و رسیدگی نکردن مسوولان امر و بی توجهی به این شهر باستانی و تاریخی، انگیزه نابودی و آسیب های پیاپی به یادمان های تاریخی و ملی آن شده است.
آنچه مایه شگفتی و افسوس است واکنش برخی از مسوولان میراث فرهنگی به گزارش های کنش‌گران و دوستداران میراث فرهنگی است که دلسوزانه و بدون هیچ گونه چشم داشتی از مال و جان و زمان ارزشمند خود، گذشته و عاشقانه در راه آبادانی میهن و آگاهی رسانی گام بر می‌دارند .
در گزارش پیشین نگارنده از داراب، یکی از مسوولان میراث فرهنگی گفته بود، کسی خودش را به خواب نزده و گزارش ناشیانه و داوری نادرست انجام گرفته است! اکنون که خوشبختانه میراث فرهنگی بیدار است و هشیار ، نخست هرچه زودتر این محوطه تاریخی را ثبت ملی کرده و دو دیگر از آن به درستی حفاظت و پاسداری کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا