میراث جهانی تخت سلیمان (محل آتشکده آذرگشنسب ساسانی) را دریابید!

میراث جهانی تخت سلیمان واقع در استان آذربایجان غربی بعنوان چهارمین اثر ایران در سال ۲۰۰۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این مجموعه شامل ۷ محوطه تاریخی عبارتند از تخت سلیمان، زندان سلیمان، تخت بلقیس، تومولوس مجید، تومولوس احمد آباد، معدن سنگ ساسانی و کوره پخت آجر. تمامی این محوطه‌ها در نقشه حریم دارای عرصه و حریم است که در مجموع در داخل حریم حفاظتی به مساحت بیش از هفت هزار هکتار واقع شده است. 

از چند سال گذشته معدن سنگ آهن واقع در ضلع شمالی میراث جهانی تخت سلیمان اقدام به احداث جاده به طول بیش از ۱۰ کیلومتر در داخل حریم حفاظتی درجه یک میراث جهانی تخت سلیمان کرده است. این جاده مشخصا حریم حفاظتی درجه محوطه های زندان سلیمان و تومولوس مجید را تخریب نموده، علاوه بر این محوطه های باستانی واقع در ادامه مسیر جاده احداث شده نیز که فعلا مورد مطالعه قرار نگرفته است، مورد تخریب و تعرض قرار گرفته است. 

بر اساس ضوابط حریم میراث جهانی تخت سلیمان “هر گونه خاکبرداری و خاکریزی در داخل حریم مطلقا ممنوع است”. این حجم از تخریب محوطه‌های تاریخی و تجاوز به حریم درجه یک و از بین بردن محوطه های تاریخی در داخل حریم میراث جهانی چطور مورد چشم‌پوشی قرار گرفته است؟ برای دغدغه‌مندان حوزه میراث فرهنگی سوال اینجاست چطور جاده‌ای با این مساحت در داخل میراث جهانی و بدون مجوز احداث شده و مسئولین امر، عملی در خور حد و اندازه فاجعه صورت گرفته انجام نداده اند و نمی‌دهند؟ 

فاجعه صورت‌گرفته و چشم‌پوشی شده آنقدر برای مسئولین بی‌اهمیت شده است که این جاده هر ساله بدون ممانعت میراث فرهنگی مورد بازسازی قرا می‌گیرد و تردد در تمامی طول سال در این مسیر صورت می‌گیرد. 

نقشه و ضوابط عرصه و حریم میراث جهانی تخت سلیمان در سایت میراث جهانی یونسکو قابل دسترس است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا