آقای استاندار! قحط الرجال بومی برای مدیرکلی فنی وحرفه ای نیست

در سال های اخیر بارها رسانه ها از وضعیت نامناسب آموزش های فنی وحرفه ای در استان گلایه وانتقاد کردند و صنایع استان نیز عدم تربیت نیروی ماهر مورد نیاز صنایع را به عنوان مهمترین علت عدم بکارگیری بومیان در این صنایع اعلام کردند و نتیجه اش اختصاص رتبه نخست بیکاری به هرمزگان بود که این استان پایتخت تجارت و اقتصادی کشور است وحتی یک بیکار نباید در هیچ خانواده ای وجود داشته باشد.

در سال های اخیر بارها رسانه ها از وضعیت نامناسب آموزش های فنی وحرفه ای در استان گلایه وانتقاد کردند و صنایع استان نیز عدم تربیت نیروی ماهر مورد نیاز صنایع را به عنوان مهمترین علت عدم بکارگیری بومیان در این صنایع اعلام کردند و نتیجه اش اختصاص رتبه نخست بیکاری به هرمزگان بود که این استان پایتخت تجارت و اقتصادی کشور است وحتی یک بیکار نباید در هیچ خانواده ای وجود داشته باشد . حتی کارگاه های ارتقای مهارت و برق صنعتی و ساختمان که در شهرک صنعتی شماره یک بندرعباس فعال شدند، هم نیروهای مورد نیاز صنایع را تربیت نکردند و برای واگذاری این کارگاه ها اقدام شد. از طرفی دیگر در این سال ها علی رغم اینکه انتظار می رفت تعداد مراکز دولتی آموزش فنی وحرفه ای در استان افزایش یابد که اینگونه نشدو حتی مراکز مربوط به بانوان در بندرعباس و میناب به بخش خصوصی واگذار شده است که این موضوع باعث شد آموزش های رایگان در این مراکز دولتی تعطیل شودو در سایر شهرستان ها هم مراکز دولتی مختص بانوان وجود ندارد. متاسفانه هزینه آموزش ها در آموزشگاه های خصوصی فنی وحرفه ای نیز بسیار بالاست که بسیاری از خانواده های بومی استان توان پرداخت آن را ندارند.

استان هرمزگان در شاخص های فقر وفلاکت، بیکاری و گرانی در جایگاه نخست کشوری قرار دارد که نشان می دهد اولا بایستی برای رفع بیکاری، آموزش های فنی و حرفه ای در استان توسعه یابد واین آموزش ها نیز رایگان باشد تا هیچ هرمزگانی بدلیل گرانی دوره های فنی وحرفه ای و مهارتی از آموزش محروم نباشد. دوم، اینکه بیشتر دوره های آموزشی به بخش خصوصی و آموزشگاه ها واگذار شود، سیاست صحیحی بخصوص در استان هرمزگان که خانواده ها با فقر و فلاکت و محرومیت دست و پنجه نرم می کنند،نیست و بایستی بیشتر دوره ها در مراکز دولتی و بصورت رایگان برگزار شود و در مراکز دولتی واگذار شده و حتی ساختمان سابق اداره کل آموزش فنی وحرفه ای، دوره های مهارتی دولتی بایستی برگزار شود واز بخش خصوصی بازپس گیری شود واین مراکز حق بومیان است که در آنها آموزش رایگان مهارتی ببینند.

مطلب دیگر اینکه بایستی سیاستی در استان اجرایی شود تا آموزش برای افراد فاقد تمکن مالی حتی در آموزشگاه های آزاد رایگان شود و هزینه های آن توسط دولت، صنایع و…. به آموزشگاه ها پرداخت شود. متاسفانه در ادوار مختلف استان هرمزگان مدیرکل بومی را در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای نداشته است و برخی بصورت جهشی و سفارشی وسیاسی بر مسند این اداره کل نشسته اند ونتیجه اش هم شکست آموزش های مهارتی در استان بوده است که منجر به رتبه اول بیکاری هرمزگان در سال های اخیر شده است واگر مانند سایر استان های کشور تعداد مراکز آموزش فنی وحرفه ای دولتی فعال در شهرهای مختلف استان به تعداد مورد نیاز داشتیم واز واگذاری مراکز دولتی جلوگیری می شد و برای توسعه مراکز فنی وحرفه ای و آشنایی و ترغیب خانواده ها و جوانان به مهارت آموزی تلاش می شد، آنگاه رتبه نخست را در بیکاری در این استان صنعتی نداشتیم و جوانان مجبور به قاچاق و سوخت بری نبودند که هر هفته تعدادی از خانواده عزادار شوند وبرخی در آتش بسوزند و هیچکس هم خود را در این حوزه پاسخگونمی داند.از استاندار دولت انقلابی و مردمی آیت ا… رئیسی انتظار می رود حداقل در این دوره و دولت، مدیری بومی متعهد و متخصص از بدنه فنی وحرفه ای را هرچه زودتر جایگزین سرپرست غیربومی این اداره کل کنند تا مشکلات وچالش های این حوزه برطرف شود.

بسیاری از کارکنان آموزش فنی وحرفه ای در استان نیز از این انتصاب های اخیر و گذشته رضایت نداشته و در روز معارفه سرپرست جدید اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در اسفندماه سال گذشته،نیز این نارضایتی شان را عنوان کردند ودر این روز استاندار و نمایندگان مجلس هم گویا در این مراسم تودیع ومعارفه حضور نداشتندکه جای تامل دارد ونشان از نارضایتی شان از این انتصاب است. متاسفانه گویا سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تصور می کند در هرمزگان قحط الرجال است که از نیروهای متخصص و متعهد وبومی استان که سال ها در این اداره کل فعالیت داشته و تجربه دارند، استفاده نمی کنند و در ادوار مختلف مدیرانی ضعیف غیربومی را سکاندار اداره کل آموزش فنی وحرفه ای کرده اند که نتایجش هم مشخص است و واگذاری مراکز خواهران فنی و حرفه ای و عدم افزایش مراکز دولتی از جمله دستاوردهای این مدیران بوده است که باعث شده است هرمزگانی ها چندان از آموزش های فنی و حرفه ای بهره نبرند و بیکار بمانند و مردم می گویند حتی دوره هایی که در محلات و… برگزار می شود، بدلیل اینکه تجهیزات لازم را نداشته اند، از کیفیت لازم برخوردار نبوده اند واین دوره ها بایستی در کارگاه های مجهز دولتی وبصورت رایگان برای زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست، دختران و پسران جوان و… برگزار شود.

بایستی مراکز آموزش فنی و حرفه ای بانوان که واگذار شده اند و ساختمان سابق اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان در خیابان رسالت جنوبی بندرعباس هرچه زودتر برای آموزش رایگان بانوان به بخش دولتی برگردد و تعداد مراکز دولتی آقایان نیز افزایش یابد و تبلیغات و اطلاع رسانی لازم جهت آموزش جوانان استان صورت گیرد. نباید سیاست های دولت های گذشته در حوزه آموزش های فنی وحرفه ای در استان تکرار شود تا گام های اساسی با افزایش مهارت آموزی توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان جهت کاهش بیکاری که نماینده محترم ولی فقیه در استان و نمایندگان مجلس و حتی استاندار هرمزگان بر آن تاکید دارند، برداشته شود. همچنین از نمایندگان مجلس و امام جمعه محترم بندرعباس نیز انتظار می رود به صراحت اعلام کنند مدیرکل بومی و متخصص و متعهد با سابقه درخشان که در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای هم سابقه فعالیت داشته باشد و وجود هم دارد، سکاندار این اداره کل شودتا انقلابی را در حوزه آموزش های فنی وحرفه ای ایجاد کند واز رانت، تبعیض و بی عدالتی و… جلوگیری نموده و هرمزگانی ها بتوانند از آموزش های رایگان در مراکز دولتی فنی وحرفه ای بهره مند شوند.

بیشتر دوره های آموزشی در آموزشگاه های آزاد نیاز به پرداخت هزینه های بالایی دارند که با این وضعیت، بنظرتان چند درصد از خانواده های استان توان پرداخت این هزینه ها را دارند؟ البته هزینه های بسیاری از رشته های فنی و حرفه ای در آموزشگاه های آزاد بالاست که هرمزگانی ها توان پرداختش را ندارند وبایستی این دوره ها در مراکز دولتی برگزار شود و تمهیدات لازم جهت مهارت آموزی علاقمندان به آموزش‌های مهارتی بصورت رایگان در استان اندیشیده شود. نباید هیچ هرمزگانی که توان پرداخت این هزینه های سنگین آموزش های غیردولتی را ندارند، از مهارت آموزی محروم شود و مسئولان واقفند که آموزش های فنی و حرفه ای در اشتغالزایی ورفع بیکاری جوانان استان و توانمندسازی زنان بدسرپرست و زنان سرپرست خانوار اثرگذار است و متولیان اشتغال استان و آقای استاندار برای اینکه هرمزگان همچنان در صدر استان های بیکار کشور نماند، بایستی به حوزه آموزش های فنی وحرفه ای که مورد غفلت قرار گرفته است، توجه بیشتری نموده و مدیرکل بومی توانمند سکاندار اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان باشد تا خلاءهای موجود برطرف شود.

آقای استاندار چرا از ابتدای انقلاب تاکنون هیچگاه مدیری بومی سکاندار مدیریت فنی و حرفه ای استان نبوده است؟لطفا بررسی بفرمایید در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان چه کسانی از نیروهای توانمند بومی توانایی مدیرکلی را دارند و به سازمان فنی وحرفه ای کشور معرفی کنید واجازه ندهید در این دولت مدیری غیربومی سکاندار فنی وحرفه ای استان شود. این اداره کل می تواند نقش مناسبی در کاهش بیکاری های استان داشته باشد که تاکنون به آن توجه لازم نشده است.

منبع: دریانیوز

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا