توزیع عادلانه و مستمر فساد

کامبیز نوروزی

از تهران تا میانکاله و آبادان و…. آسمان یکرنگ است.
بعد از ریزش ساختمان متروپل در آبادن انتشار دو سند در فضای مجازی ابعادی شگفت آور از بی کفایتی، که به احتمال قوی توأم با فساد بوده است از پرده بیرون افتاد. یک سند گزارش مهندس ناظر ساختمان است که در تاریخ ۳۰/۱۰/۱۳۹۹ در شهرداری منطقۀ یک آبادان ثبت شده است. در این گزارش ۳ ایراد مهم به سازۀ در حال ساخت گرفته شده و تقاضا شده است توقف عملیات احداث بنا متوقف شود.
سند دیگر گزارش یک روزنامه نگار است که یک سال پیش منتشر شده و مجدداً بازنشر شده و در آن ایرادات فنی این سازه مطرح شده و پیش بینی شده است که این ساختمان دچار ریزش خواهد شد.
هیچ معلوم نیست چرا شهرداری آبادان به ایرادات مهمی که بطور رسمی و رسانه ای عنوان شده بی اعتنایی کرده و ساختمان با ایراداتی ساخته شده است که به سرعت بدون عامل خارجی و غیرمترقبه ای مانند سیل و زلزله بر سر مردم آوار شده است.
آیا به درخواست مهندس ناظر عمل شده و احداث بنا برای رفع ایرادات متوقف شده است؟ اگر با تقاضای مهندس ناظر موافقت نشده چرا؟ و اگر شده است چرا عملیات احداث بنا با ایراداتی اساسی ادامه یافته که خیلی زود دچار ریزش شده است ؟
اگر هم شهرداری اخطار داده بوده، مالک پروژه چرا به این تذکرات توجهی نکرده و توانسته از دستورات شهرداری کار خودش را بکند؟ آیا مستظهر به حمایت افراد یا سازمانهایی بوده که که زوری بیش از شهرداری داشته اند و با حمایت آنها توانسته با کار خود چنین بلایی بر سر مردم بیاورد؟ یک سازۀ ۱۰ طبقه چیزی نیست که مثل یک خانه کوچک چند ده متری دور از چشم مقامات مسئول ساخته شود و کسی هم خبردار نشود. در شهری مثل آبادان چنین سازه ای به عنوان یک پروژۀ بزرگ محسوب می شود که همۀ چشم همه به آن است.

امیدوارم دوباره این بازی سیاسی شکل نگیرد که پروانۀ ساخت در دولت قبل صادر شده بود و آن دولت مقصر بوده و این دولت بی تقصیر است و در این بازی اصل پرونده آران آرام به فراموشی سپرده شود.
۱۶ سال است که نرخ رشد فساد بیش از هر شاخص دیگری در حال افزایش است و مستقل از دولتها به کار خودش ادامه می دهد.

پروژۀ پتروشیمی میانکاله را حتماً به یاد دارید که در یک جریان کاملاً مشکوک و قابل تردید در دولت قبل و در زمان ریاست عیسی کلانتری در سازمان محیط زیست و وزارت بیژن زنگنه مجوزهای غیرقانونی اش صادر شد و در همین دولت کلنگ آن را زدند. حالا آقای کلانتری با دیدگاهی عقب مانده و طلبکارانه از آن مجوز مشکوک و مخرب محیط زیست دفاع هم می کند. دیگر خبری از طرح پتروشمی میانکاله و تخریب زیست بوم میانکاله نیست و همه چیز به فراموشی سپرده شده است.

اینک ریزش ساختمان متروپل آبادان حکایت مکرری است از بی کفایتی و بی مسئولیتی کسانی که به عنوان سرمایه دار یا مسئول در پی سودجویی های نامشروع غیرقانونی خود روزانه انواع بلاها را به مردم بی گناه تحمیل می کنند و به سهولت تمام از مجازات و تنبیه می گریزند.
فساد محصول ائتلاف سرمایه داری رانتخوار و مدیریت رانتی بی کفایتی است که به جیب گشاد خود بیش از ساده ترین حقوق ملت بها می دهد و تقریباً هیچ وقت هم مؤاخذه نمی شود و چه بسا در سلسله مراتب خویشاوندی قدرت بالاتر هم برود.

آنچه در نقاط مختلف کشور می گذرد نشان می دهد اگر یک چیز در کشور عادلانه توزیع شده باشد آن یک چیز “فساد” است. فسادی است که در همه جا منتشر است.

اگر قرار به برخورد قانونی با ریزش ساختمان متروپل آبادان باشد، باید:
اولاً تمامی مقامات شهری آبادان که از بدو صدور پروانۀ ساخت تا زمان ریزش ساختمان حضور داشته حضور داشته و اسناد ساخت و ساز و نظارت را تأئید و امضا کرده اند توسط مرجع قضایی احضار شده و مورد تحقیق قرار گیرند.
ثانیاً مالک وکارفرما، مجری و دستگاه نظارت احضار شده و تحت تعقیب کیفری قرار بگیرند.
ثالثاً از آنجا که اصولاً فساد در پشت پرده شکل گرفته و رشد می کند تمام مراحل تحقیقات علنی بوده و رسانه و مردم مستمراً در جریان آن قرار بگیرند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا