دولت رییسی راه دولت روحانی را می‌رود و شکست خواهد خورد

علی سعدوندی، اقتصاددان در گفت وگو با شفقنا گفت : تخصیص اعتبار در کالا برگ‌های الکترونیکی اشتباه است و اصلا به اهداف خودش نمی رسد. ما تجربه خوب هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی را داشتیم ولی این دولت هم دقیقا راه دولت تدبیر و امید را می رود و در سیاست‌های اقتصادی شکست خواهد خورد.

سعدوندی تصریح کرد: قدرت خرید اقشار ضعیف و متوسط جامعه به شدت در سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده و متاسفانه سیاست جبرانی مناسبی هم از سوی دولت در پیش گرفته نشده است. حتی سیاست‌های متعددی آزمایش شده که بسیاری از آنها در عمل شکست خورده‌اند و بهترین سیاستی که ما برای جبران داریم همان پرداخت سیاست یارانه نقدی مستقیم است که در دنیا هم تحت عنوان UBI شناخته می شود. همان سیاستی که یکبار در هدفمندی یارانه‌ها اجرا شده ولی متاسفانه در ادامه کار متوقف شد و ادامه پیدا نکرد چرا که این سیاست بی اعتبار شد.

این تحلیلگر براین باور است: در حال حاضر همان مبلغی پرداخت می شود که ۱۰ سال پیش پرداخت می شد؛ در حالی که بنا نبود چنین چیزی صورت بگیرد. اتفاقا در این زمینه قانون شکنی صورت گرفته است. بنابراین، اگر به همان سیاست برگردیم و اجازه دهیم مصرف کننده یا همه اقشار جامعه به طور یکسان یارانه خودشان را دریافت کنند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. حتی مصرف کنندگان بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ قدرت خرید خود را حفظ خواهند کرد.

سعدوندی در خصوص مزیت تخصیص اعتبار به جای کالا در کالا برگ‌های الکترونیکی خاطرنشان کرد: این کار غلطی است و اقتصاد کوپنی را در دهه ۶۰ داشتیم که بسیار مخرب بود و اصلا به اهداف خودش نمی رسد. حال با پیشرفت تکنولوژی به جای کوپن کاغذی می خواهند کوپن الکترونیک بیاورند که اتفاقا معایب بیشتری نسبت به کوپن کاغذی دارد چون همه اقشار جامعه با این مسائل الکترونیک آشنا نیستند. بنابراین، یک کار بیهوده‌ای که متاسفانه انجام می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا