وضعیت ناگوار چک‌های برگشتی در کشور

طی دی‌ماه امسال درحالی‌که به لحاظ تعداد، حدود ۸/۴ درصد از چک‌های مبادله شده در کشور برگشت خورده، اما در استان‌های کمتر برخوردار (از لحاظ اقتصادی) نرخ آن ۱/۵ تا ۱/۷ برابر این عدد است.

برای مثال در استان ﮐﻬﮕﻴﻠﻮﻳﻪ ﻭ ﺑﻮﻳﺮﺍﺣﻤﺪ طی دی‌ماه امسال ۱۴/۶ درصد از چک‌های مبادله شده برگشت خورده است. پس از این استان، استان لرستان با برگشت ۱۲/۷ درصد از چک‌ها دوم است.

خراسان شمالی با برگشت ۱۲/۳ درصد از چک‌ها سوم، کردستان با برگشت ۱۱/۶ درصد از چک‌ها چهارم، ﭼﻬﺎﺭﻣﺤﺎﻝ ﻭ ﺑﺨﺘﻴﺎﺭی با برگشت ۱۱/۵ درصد چهارم، اردبیل با برگشت ۱۱ درصد پنجم است.

پس از این استان‌ها، آذربایجان غربی و همدان با ۱۰/۵ درصد ششم و هفتم، کرمان با ۹/۷ درصد هشتم، ایلام و سیستان و بلوچستان هرکدام با ۹/۵ درصد به ترتیب نهم و دهم هستند.

گیلان با برگشت ۶/۲ درصد، البرز با ۷/۵ درصد، تهران با ۷/۶ درصد، یزد با ۸/۷ درصد و مازندران با ۸ درصد، ۵ استانی هستند که به ترتیب کمترین چک برگشتی را به لحاظ تعداد طی دی‌ماه داشته‌اند.

قابل ذکر است دلیل برگشت تعداد زیاد چک‌ در مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور موارد مختلفی می‌تواند باشد اما به نظر می‌رسد کاهش شدید قدرت خرید مردم این مناطق و تورم بالا ازجمله علل اقتصادی بالا بودن چک‌های برگشتی در این استان‌هاست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا