طرح‌های توسعه ساحلی نباید برهم‌زننده اکوسیستم خلیج فارس شود/ پروژه‌های توسعه پالایشگاهی در جزایر با دقت رصد شوند

با رصد برخی طرح‌های توسعه‌ای ساحلی و جزایر به نظر می‌رسد توسعه برخی پروژه‌ها بی توجه به محیط زیست صورت گرفته است.

رصد برخی طرح‌های توسعه‌ای ساحلی و جزایر نشانگر آن است که برخی از پالایشگاه‌ها بی‌توجه به مخاطرات زیست‌محیطی درصدد اجرای طرح‌های بزرگ توسعه‌ای هستند که هم هزینه بالاتری را به دنبال دارد و هم در آینده سبب آسیب‌های اساسی به محیط زیست نیز می‌شود.

نمونه این موارد را می‌توان در جزیره لاوان مشاهده کرد که دو واحد پالایشگاهی اکنون در صدد اجرای طرح‌های عظیم توسعه‌ای هستند. طرح‌هایی که می‌توان آنها را در نزدیک‌ترین ساحل به منطقه نیز اجرا کرد و از آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از آن نیز کاست.

صمد حمزه‌یی رئیس مرکز اقیانوس شناسی استان هرمزگان نیز می‌گوید نیاز است از متخصصان، دانشگاهیان و محققان در طرح‌های توسعه ساحلی و دریایی استفاده شود و با استفاده از ظرفیت‌های علمی متخصصان می‌توان آسیب‌های این طرح‌ها را به حداقل ممکن رساند و بازدهی آنها را نیز تضمین کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به کمبود منابع آبی در مناطق مرکزی فلات ایران، جمعیت به سمت مناطق ساحلی سرازیر شده است که موجب افزایش طرح های توسعه ای در این مناطق شده است و همزمان با تغییرات آب و هوایی، گرمایش دریاها و اقیانوس‌ها و اسیدی شدن آبهای کره زمین وضعیت در مناطقی مانند خلیج فارس شکننده تر نیز شده است.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی و علوم جوی استان هرمزگان با اشاره به نامگذاری شعار امسال از سوی مقام مظم رهبری با عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، اظهار داشت: در اولویت قرار دادن دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و شرکتهای دانش بنیان دریایی می تواند منجر به بهره برداری پایدار و اصولی‌تر از این منابع عظیم شود.

حمزه‌یی تصریح کرد: ورود انواع فاضلاب های شهری، صنعتی و پساب شناورهای بزرگ به محیط های دریایی، ساخت و ساز های ساحلی و فراساحلی، نشت نفت و مشتقات آن به دریا، استفاده از روش‌های مخرب صید و صیادی مانند کشتی های بزرگ صید ترال، تخریب زیستگاه‌های حساس توسط گردشگرهای غیرمتعهد و پدیده های مخرب دیگر مانند کشند قرمز باعث آسیب به محیط های دریایی جنوب ایران شده است.

وی خاطر نشان کرد: حضور محققین و متخصصین در این حوزه ضمن چاره اندیشی برای کاهش این اثرات می تواند باعث استفاده از منابع پایدار دریایی و اقیانوسی برای اشتغال زایی، رشد اقتصادی و بهبود معیشت مردم شود.

به گزارش فارس، آنچه بر محیط زیست در سال پیش رو امری واجب و ضروری به نظر می‌رسد رصد دقیق طرح‌های توسعه نفتی در جزایر است به نحوی که این پروژه‌ها سبب مختل شدن زندگی مردم در این جزایر و همین طور نابودی محیط زیست دریایی آن نشود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا