«طرح بقایی» روی میز مجلس!

در تارنمای مجلس شورای اسلامی طرحی بارگذاری شده با عنوان «استفادۀ بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» که از سوی شماری از نمایندگان پیشنهاد شده تا مورد بررسی و تصویب و اجراء قرار گیرد.

فارغ از این‌که بررسی و اعتبارسنجی این طرح چه نتیجه‌ای داشته یا خواهد داشت، خود طرح می‌تواند سندی باشد حاکی از صغارت فکری جاری در سپهر فرهنگی لایه‌هایی از متولیان جامعه. آدمی نمی‌داند چنین طرح‌هایی حاصل نادانی‌اند، یا طراحی بچه‌زرنگ‌های صحنه‌گردان پس پرده، و یا دستپخت سامانه‌های نامحسوس نفوذ. هرچه هست می‌بایست مسؤولان را نسبت به وضعیت میراث فرهنگی کشور هوشیارتر کند.

طرح مذکور با زبان و بیانی دیگر در اواخر دولت محمود احمدی‌نژاد و از سوی حمید بقایی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مطرح شده بود. در واقع، همان «طرح بقایی» حالا روی میز مجلس است. آن طرح هم از محصولات صحنه‌گردانان پس پرده بود که با سوء استفاده از سادگی و کم‌دانی بقایی در کنار ده‌ها موضوع پرحاشیۀ دیگر به دستش دادند و زمین‌گیر و آواره شد. سابقۀ چنین رویکردهایی به میراث فرهنگی و اشیاء و اموال تاریخی به دهه‌ها پیش باز می‌گردد. در سال‌های اول انقلاب نیز کسانی قصد دست‌درازی به میراث فرهنگی کشور داشتند که نهایتاً با فتاوی روشنگر بنیانگذار انقلاب هرچه رشته بودند پنبه شد.

از نمایندگان محترمی که نامشان ذیل طرح آمده دعوت می‌کنیم به بازاندیشی در رویکردشان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا