تپه گِردی به سرنوشت تپه پوئینک گرفتار شد

مریم اطیابی

تپه اقماریِ ثبت‌ملی در نزدیکی شهر سوخته با عبور جاده به دو نیم تقسیم شد، مدیر کل میراث فرهنگی استان چه پاسخی دارد؟!

باند دوم جاده زابل – زاهدان را از وسط این تپه باستانی کشیدند درست مانند تپه پوئینک ورامین!

داستانی که فعالان میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان تعریف می‌کنند چقدر شبیه داستان تپه پوئینک در استان تهران است. داخل تپه را با عبور کامیون و‌ لودر صاف می‌کنند و دو طرف تپه را نگه می‌دارند آن هم پس از بازدید یکی از نمایندگان مجلس به همراه مدیر کل میراث فرهنگی استان؟!

تپه گردی ۳۲۶ یک محوطه در حوزه فرهنگی شهر سوخته است. آنها می‌گویند وقتی پیمانکار جاده‌کشی را آغاز می‌کند، یگان حفاظت شهر سوخته ورود پیدا کرده و کار را متوقف می‌کند اما یک هفته بعد نماینده مجلس و مدیر کل میراث زحمت کشیده به محل آمده و از محل بازدید می‌کنند. و درست پس از رفتن آنها جاده‌سازان چنان به جان تپه‌ می‌افتند و روی تپه‌ای به پهنای نزدیک ۸۰ الی ۱۰۰ متر را صاف می‌کنند که گویی نه خانی آمده نه خانی رفته است.

۱. تپه گردی در ۴۵ کیلومتری جنوب محوطه شهر سوخته قرار دارد. اگر مدیر کل، ذره‌ای به حوزه میراث فرهنگی اشراف داشته باشد می‌داند محوطه شهر سوخته با پنج هزار سال قدمت قطعا در اطرافش تپه‌های اقماری زیادی دارد از جمله همین تپه و البته در مسیر عبور جاده ممکن است باز هم تپه اقماری وجود داشته باشد.

۲. ما در سیستان و بلوچستان با سازه یا کوه‌های عظیم و‌ دره‌های عمیق مواجه نیستیم پس به راحتی از ۲ الی ۳ کیلومتر جلوتر می‌شد مسیر جاده را اندکی تغییر داد که از کنار تپه باستانی عبور کند نه از وسط تپه؟!

۳. قطعاً مدیر کل میراث فرهنگی استان مسئول حفاظت از اثار تاریخی است و نه مسئول جلب رضایت نماینده مجلس! شاید نماینده بگوید وسط شهر سوخته هتل بزنیم وسط کوه خواجه پارک. آیا مدیر کل میراث سریعاً اجرا می‌کند؟! مگر نماینده، متخصص حوزه میراث فرهنگی است؟! او می‌خواهد به مردم پز بدهد که بهمان جاده و …را برایتان کشیده‌ام! چرا دقیقاً پس از بازدید این دو نفر عملیات مجدداً اغاز می‌شود؟ مگر نبایست این موضوع به اطلاع معاونت میراث کل کشور و پژوهشگاه میراث فرهنگی می‌رسید؟

۴.اداره راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با همه جای کشور فرق دارد؟! از مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی خودش خبر ندارد؟ از تاریخ، تپه تاریخی، اثر تاریخی، محوطه تاریخی، سایت تاریخی چیزی نشنیده است که یکی از بزرگترین تپه‌های اقماری شهر سوخته که باستان‌شناسان آن را حدود ۵ هزار سال تخمین زده‌اند را شرحه شرحه کرده است؟! با کدام استعلام و مجوز راه و شهرسازی اقدام به کشیدن جاده کرده است؟!

۵. اگر مجوز از سوی وازرتخانه میراث صادر شده باشد باید پرسید مگر مدیر کل و معاون میراث فرهنگی استان، مدیر کل امور پایگاه‌ها و مدیر کل محوطه‌ها، بناها و بافت‌های کل کشور خبر نداشتند که اقایان رضامهرآفرین، رسول موسوی حاجی در دهه ۸۰ و پیش‌تر خسروی مسئول میراث فرهنگی زابل آثار، این محدوده را بررسی کرده‌اند و این تپه ثبت ملی شده و سفال‌های دوره دوم و سوم شهر سوخته در این تپه باستانی شناسایی شده و قدمتی در حدود ۲۶۰۰ تا ۲۴۰۰ پیش از میلاد را دارد؟!
پس چگونه چنین مجوز غیر قانونی برای یکی از بزرگترین و‌ مهمترین تپه‌های اقماری اثر ثبت جهانی شهر سوخته صادر شده است؟!

اگر هم مجوزی صادر نشده که متولیان جاده‌کشی کار غیر قانونی انجام داده‌اند و کار باید متوقف شود و پژوهشکده باستان‌شناسی در این خصوص تصمیم بگیرد. و در هر دو صورت به تخلف رسیدگی قاطع شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا